Rengöra rostig bensintank

Ska man rengöra tanken mekaniskt med exempelvis vasst grus eller plåtskruvar kan det vara bekvämt att bygga en enkel maskin som roterar tanken. Då kan man göra annat under tiden. Kanske ta en fika med en kompis?

Rengöra rostig bensintank

Publicerad

Fråga: Hej. Hur gör jag enklast ren min tank på min Cresentmoped från 1958, väldigt mycket rost inuti. Testade med lite grus och bensin och skakade runt lite men det blev inte rent. Tacksam för tips och råd.

Ove Zelin

 

Svar: Att rengöra en tank mekaniskt med vasst grus eller liknande är effektivt, men om man ska ta bort större rostangrepp på det viset får man hålla på en bra stund. Jag har byggt en "rengöringsmaskin" bestående av ett cykelhjul och en elmotor där man fäster tanken. Sen får tanken snurra på där med grus tills den är klar.

Men i ditt fall skulle jag gå på den kemiska linjen. Citronsyra är bra på att ta bort rost och finns i varje mataffär (vid kryddhyllan). En del citronsyra till tio delar vatten fungerar bra. Varmt vatten ger en mer aggressiv lösning. Det gäller bara att fylla upp tanken helt så att syran kommer åt att angripa rosten på samtliga ytor.

En annan bra syra i sammanhanget är fosforsyra som finns i avkalkningsmedlet Kalkosan (samma affär, fast på avdelningen städning) och i rengöringsmedlet Kalcinex (färgaffären). Även här kan en blandning på 1:10 vara lagom. Det är inte kritiskt hur man blandar syra och vatten. Tar man mer syra går processen lite snabbare och tar man mindre syra tar det lite längre tid.

Men efter en syrabehandling ska man neutralisera all syra som kan sitta kvar i falsar och porer och fortsätta fräta på metallen. Sköljning med vatten är det första man gör – minst tre gånger och det sista man gör är att blanda i något basiskt ämne (motsatsen till syra) i sköljvattnet som en tesked målarsoda eller maskindiskmedel. Tänk bara på att dessa kan ge fläckar på lack.

Låt tanken stå en stund med detta och skölj återigen med rent vatten några gånger. Torka ur tanken så snabbt det går så att det inte uppstår ytrost av kvarvarande vatten. Blås i den med en hårtork eller en dammsugare eller lägg tanken i solen. Man kan även skölja tanken med en deciliter rödsprit som man skakar runt. Spriten tar upp vattnet och när man hällt ut det så dunstar kvarvarande sprit väldigt snabbt.

Skulle det visa sig att det uppstått någon rostpor som gått igenom plåten så finns det tanktätningsmedel som man häller i tanken och som täpper till små hål. Större hål måste svetsas eller lödas.

Jim Lundberg

Citronsyra är bra i kampen mot rost. Blanda en del syra med fem till tio delar vatten. Använd varmt vatten så arbetar syran effektivare.

Men syror angriper inte bara rost - de kan även angripa den underliggande metallen om de inte sköljs ur eller neutraliseras.

Efter en syrabehandling måste man skölja noga med vatten och helst avsluta med att blanda i lite målarsoda eller maskindiskmedel i något av det sista sköljvattnen så att syran neutraliseras.

Tyvärr så händer det att det uppstått läckage i tanken på grund av rostporer som nått igenom plåten. Är det bara porer kan man ofta får det tätt genom att hälla i någon form av tanktätning som lägger sig som en "tank i tanken" när den härdat.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842