Svårstartad Zündapp KM 50

Svårstartad Zündapp KM 50

Publicerad

Fråga: Hej. Min Zündapp KM 50 (påhängsmotor) ville inte starta trots rätt tändningsinställning och till synes fin gnista. Jag knackade elektroden på tändstiftet till 0,3 mm och simsalabim – den gick.

Jag misstänker att jag gav mig på symptom och inte själva sjukdomen. Kan det vara så att vevhuspackningen börjar släppa lite luft? Tacksam får alla svar och råd.

Ha det gott

Henryk

 

Svar: Det är förmodligen symtomen du behandlat – inte orsaken. Kolla först och främst att tändsystemet klarar av att ge en gnista som är minst 3 mm ute i fria luften – helst 5 mm. Det är nämligen mycket svårare för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder under det tryck som råder under kompression.

Styrkan på gnistan bestäms av brytaravståndet så testa med lite olika brytaravstånd (någon tiondel upp eller ner) och tills du får maximalt lång gnista. Om detta inte hjälper kan det vara dags att byta tändspole – eller i bästa fall brytare och/eller kondensator.

Om en vevhustätning börjar läcka så drar motorn tjuvluft där och symtomen är att motorn blir svårstartad och måste hållas på höga varv för att inte tvärstanna. Orken blir också väldigt dålig - ofta är motorerna inte ens körbara.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842