Problem med kicken på Francis Barnett

Demontering av lamell och kedja på Villirsr 197 cc. Om kedjan har ett lås kan man låta motordrevet sitta kvar och bara ta ur lamellen.

Problem med kicken på Francis Barnett

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har ärvt en Francis Barnett (Falcon?) 50-talare på ca 200cc. Har efter tankrengöring och en del andra förberedande grejer fått igång den och hunnit åkt några kortare turer på gatan. Riktigt skoj! Ett bekymmer är att kicken inte alltid greppar vid start. Den kan då också vara svår att rulla igång, motorn greppar då heller inte riktigt.

Men kan helt plötsligt greppa och då startar den. Vid vanlig drift "slirar" inte lamellerna alls, men kan det vara dom som är problemet ändå? När tändstiftet är ur så greppar kicken. Vid byte av lameller på Villiersmotorn, kan den sitta kvar på ramen eller ska man ta isär den helt? En sista fråga, i dagens miljötänk, vad är lämpligaste oktan att använda, förutom olja till bensinen, är det något annat som bör tillsättas i bränslet?

Pär Lints

 

Svar: Om kicken inte greppar så kan det bero på två saker: antingen så slirar lamellerna, eller så greppar inte klokopplingen i kickmekanismen. Om problemet även uppstår vid rullstart bör det vara lamellerna som är orsaken till att motorn inte snurrar som den ska vid start.

Detta i sin tur kan bero på att man hällt i för mycket olja i transmissionen, att kopplingsfjädrarna behöver dras åt eller att korkbeläggen i lamellen är slut eller "glaserade" så de inte greppar som de ska.

Man behöver inte ta ur motorn för att ta ur lamellen och byta korkinläggen. Man lossar skruven i transkåpan så kåpan går att lyfta av. Om transkedjan är ändlös (saknar kedjelås) så måste man lossa motordrevet för att kunna ta loss lamellen (som även är transmissionsdrev) och kedjan som en enhet.

I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för Villersmotorn 6E som jag tror är den du har. I boken finns även en beskrivning på hur man byter ut korkarna i lamellen. Tyvärr så är boken för närvarande slutsåld och diskussioner pågår inom förlaget om ett nytryck. Så fort jag vet mer om detta kommer det ut information här på hemsidan. Men boken finns på många bibliotek så kolla med ditt om de har den eller kan ta hem den.

När det gäller bränslet så fungerar vanlig 95-oktanig bensin utmärkt. Vill man köra på alkylatbensin så går det också bra. Den säljs med 2 procents oljeinblandning vilket är lite för lite i en gammal motor. Då får man toppa upp med mer tvåtaktsolja. Om man har fem liter bensin så ökar procenten olja med 2 för varje deciliter olja man tillsätter. Har man fem liter 2-procentig alkylatbensin ska man alltså hälla i 1 deciliter tvåtaktsolja för att komma upp till 4 procent.

När det begav sig rekommenderade Villiers en Oljeinblandning på 5 procent (1:20), men med dagens effektiva tvåtaktsoljor bör man kunna köra på 4 procent (1:25) utan problem. I valet av tvåtaktsolja är det bara att ta valfri flaska i butikshyllan. Samtliga smörjer bättre än den motorolja som användes förr. Helsynteten smörjer bäst och det är den jag brukar rekommendera till gamla motorer.

Det man möjligtvis ska undvika är tvåtaktsolja avsedd för båtmotorer då den oljan är avsedd för svalare motorer än en luftkyld motorcykelmotor. Den fungerar, men håller inte rent i förbränningsrummet som det var tänkt.

Jim Lundberg

I kickaxelns inre ände finns en fjädrande klack som drar runt växellåda och motor när man kickar. Om denna klack är sliten, eller om dess fjäder tappat spänsten, måste man öppna växellådan för att åtgärda felet.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842