Växeljustering på treväxlad Husqvarna Roulette

Växeljustering på treväxlad Husqvarna Roulette

Publicerad

Fråga: Hej! Hittar ingen information hur man justerar växlarna på en Husqvarna Roulette 3773. Den är 3-växlad, man kan justera vajern på fyra ställen men får inte till det. Tack på förhand!

Mvh Martin

 

Svar: Tyvärr så står det inte i instruktionsboken till mopeden hur växlarna ska justeras. Det närmaste man kommer är att om det uppstår "skrammel vid växling" är växlarna feljusterade. Däremot så beskrivs noga hur man tar av cylindern för sotning och hur man justerar kopplingen.

Men generellt när man justerar in handväxlade växellådor så är det vajerns längd som man ändrar. Om allt är som det ska så hamnar alla växlar rätt om man ställer in en av dem. På treväxlade Sachsmotorer med handväxel ska man lägga i tvåans växel och sedan ska man justera varens längd tills två markeringar, en i blocket och en på växelarmen, står mitt för varann.

Det är viktigt att vajerhöljet inte är sträckt på något ställe för i så fall fungerar höljet som en fjäder och kommer att tryckas ihop när vajern spänns och då kommer en stor del av växelhandtagets rörelse att gå bort för att trycka ihop höljet istället för att påverka växellådan.

Jim Lundberg

Närmare en beskrivning på växeljustering än så här kommer man inte om man läser Roulettens instruktionsbok.

Om vajerhöljet är sträckt på något ställe kommer detta att fungera som en fjäder vilken "sväljer" en stor del av handtagets rörelse.

Detta märks särskilt på växelhandtag då rörelsen på vajern måste stämma exakt med intervallet på motorns växellåda.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842