Problem med baklyset på flakmoped

Segerström "Bigger" En vanlig baklampa på 70-talet. Men också ett exempel på att saker och ting kan vara tvärt emot det man är van vid. På Bigger är lampans mittpol jordad och strömmen leder man in genom att klämma in strömkabeln mellan hållaren i vit plast och själva lampsockeln (pilen).

Problem med baklyset på flakmoped

Publicerad

Fråga: Hej, jag har ett litet problem med min flakmoped, jag får inte till det med bakljuset. Kopplar jag in det som man ska och monterar det i bakskärmen så lyser det inte, tar jag bort det igen så tänds lampan. Provade därför att montera det med plastskruvar och plastbrickor då jag trodde det var jordfel men då lyste det inte ändå.

Jag förstår inte vad som kan vara fel och det börjar gå mig på nerverna...

Per

 

Svar: Nu vet jag inte vilken typ av baklyse det rör sig om, men om vi tar ett Segerström "Bigger" som syns på bilden så ska det kopplas in "bakvänt". Normalt så är ju den gängade (eller bajonett) sockeln jord och så leder man in strömmen på lampans mittpol.

I Segerströmlyset är det tvärtom – där blir lampans mittpol jordad och strömmen leder man in till den gängade sockeln genom att man helt enkelt klämmer fast strömsladden mellan lamphållaren (i plast) och lampans sockel när man skruvar in lampan (vid pilen på bilden).

Andra baklampor har den andra lösningen då lampsockeln jordas och strömmen leds in till mittpolen. Här kan det uppstå kortslutning då de strömförande delarna är isolerade från jord med plast- gummi- eller fiberbrickor. Här får man kolla och mäta så att brickorna verkligen separerar olika strömförande delar.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842