Buick: oljud och läckande cabmotor

Fråga: Hej Experten! Jag har några frågor angående min Buick Electra Cabriolet 1961. Det hörs något vibrerande ljud ibland. Tror alltid att det varit i låga farter och kanske gaspådrag. När jag skulle ta en sväng igår så var det ett klonkade ljud hela tiden. Har misstänkt hela tiden att det är stödlagret till kardanen. Jag plockade ut baksätet och ryggstöd för att lättare kunna lokalisera ljudet. Och det låter mest precis ovanför stödlagret, mindre när jag lägger örat mot golvet under baksätet. Borde väl vara stödlagret, eller har ni någon annan idé? Har varit under och kollat och det verkar lite krångligt att byta det eftersom det sitter ”inkapslat” i underredet? Har ni några tips på tillvägagångssätt? Är det någonstans man skall smörja på kardanen, knutkors eller annat?

Sedan har jag problem med att jag inte får upp cabben. När jag försöker köra upp den så läcker det ut lite olja vid högra cabkolven. Kommer ut vid nippeln där gummislangen går in. Är det några packningar där som kan/skall bytas? Kan inte se att det läcker någon annanstans, men borde inte cabben röra sig på vänster sida? Har inte lokaliserat cabmotorn ännu, men skall man byta olja där någon gång och behöver man lufta på något sätt eftersom det läckt ut lite olja? Tacksam för tips! Tack för en bra tidning!

Ha en fortsatt skön sommar!

Mvh / Björn

Svar: Hej och tack för berömmet. Jag kan spontant inte komma på något annat än stödlagret. Jag vet inte hur det är på 1961:or men på senare (1964 och däromkring) ser stödlagret också ut att vara inkapslat men går att skruva bort. Kolla igen, och har du tillgång till en verkstadshandbok underlättar det. Har dina knutkors smörjnipplar ska de givetvis smörjas, annars inte.

När det gäller lyftkolvarna tror jag att det enklaste är att byta ut dem, om det nu inte bara är en enkel packning mellan kolv och slang eller motsvarande. Har inte sett några repsatser till kolvarna men jag kan förstås ha missat det. Har du en hydraulikfirma i din närhet kan du fråga dem om det går att packa om kolvarna. Du har helt rätt i att även vänster sida bör röra sig – min gissning är stopp i slangen eller fastkärvad kolv. Cabmotorn sitter troligen i mitten, i närheten av bakre ryggstödet. Har hydrauliken läckt bör den fyllas på och luftas när du fått ordning på kolvarna. Det brukar finnas smidiga luftare/påfyllare att köpa genom firmor som säljer cabriolethydraulik.

Lycka till med bilen

Robert Gustavsson

Rulla till toppen