Ny oljeplugg till tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej Jim! Jag har en fråga om oljepluggen till en Sachs 50/2. Det är ju en M10 x 1,0 och skruven har ca 10 mm gängor och sedan är den nerfasad till en slät pinne längst upp. Kollar man på hålet i motorn, där oljepluggen ska sitta så är det en förträngning där som passar mot den nerfasade delen på oljeskruven.

Bakgrunden till frågan är att det droppade olja från oljeskruven och när jag skulle dra åt skruven så upptäckte jag att gängorna var helt slut. Jag införskaffade då helicoil-insats och borrade först

bort de gamla dåliga gängorna, sedan gängade jag upp hålet och monterade dit helicoil.-insatsen och det gick bra. MEN när jag skulle skruva fast den gamla oljepluggen (som var med bra gängor) så gick det inte så bra. Upptäckte då att det var olika stigning

på den gamla oljepluggen och helicoil-insatsen dvs M10x1,0 jmf med M10x1,5. Så vad gör man då? Jo fick ta en skruv med M10x1,5 och kapa till så att den passade i längd mot gängorna. Så nu läcker det inte olja iaf. Men frågan till dig Jim är att nu är ju inte den kapade skruven fasad som originalskruven. Är det något som påverkar funktionen i motorn?

Mvh

Mårthen

 

Svar: Tappen som sitter längst ut på originalpluggen på de tvåväxlade motorerna är en styrtapp till växelgaffeln och den måste finnas där för att undvika brytningar och skador på växelgaffeln. Se bilden ovan. Kopiera måtten på tappen som sitter på originalpluggen och för över dessa till din hemmagjorda plugg. Det är noga med att tappen hamnar rätt så det inte kärvar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen