Svårväxlad JB 128

Fråga: Hej. Jag har en NV JB 128cc (Maraton) från 1950. Den går bra. Startar lätt osv. Njuter av gången i den gamle tvåtaktaren! Men har problem. Den är svårväxlad. Är ibland nästan omöjligt att få i tvåan. Funderar på om jag har problem med min växellåda eller om dom brukar vara svårväxlade?

Har funderat på att byta olja (fett) i växellådan. Tänker att det kanske blir bättre då? Men vill prova med ”vanlig” olja. Vad jag förstår läcker den då? Finns det någon väg runt det? Så man kan köra med vanlig olja istället för fett?

Mvh

Mathias

 

Svar: JB 128:an ska vara väldigt lättväxlad. Den är faktiskt så lättväxlad att de flesta motorcyklarna med denna motor har en friktionsbroms på växelpedalen så att växlarna inte ska hoppa i och ur när man kör.

Det som håller vald växel i läge inne i motorn är en kula och fjäder som sitter inne i växelgaffeln (inringad på bilden). Gaffeln löper på en stång med tre spår för ettan-friläge-tvåan där kulan lägger sig för att hålla kvar gaffeln i vald position/växel.

Stången är låst med en stoppskruv (pilen) som hindrar stången att rotera eller röra sig axiellt. Det kan vara så att stoppskruven gängat upp sig så att stången har vridit sig så att spåren inte ligger där kulan löper – eller så kan det ha hänt något med fjädern som trycker mot kulan.

JB-motorn är bland det enklaste man kan ta isär. Det behövs en avdragare till svänghjulet (gänga M27x1,25) samt en avdragare till motordrevet. Resten fixar man med en spårmejsel och en skiftnyckel.

Så länge det finns någon form av smörjmedel i växellådan ska växlarna gå lätt. Det första som tar stryk av dålig smörjning är bottenstocken ”trådrullen” som då kan skära på sin axel. Det finns en möjlighet att det har uppstått rost på stången för växelgaffeln om motorn förvarats fuktigt någon gång. Denna rost bör helst putsas bort med fint slippapper, men vill man slippa dela på motorn kan man fylla i olja i stället för flytande fett.

Det fungerar med nästan vilken olja som helst – Motorolja SAE 30 (Gräsklipparolja) eller någon transmissionsolja typ SAE 80, helst av API-klass GL1 som är ”snäll” mot bronsbussningar. Oljan kommer att stänka runt i hela växellådan på ett annat sätt än vad flytande fett gör så att gaffeln och dess stång garanterat blir smorda.

Motorn saknar dock packboxar i växellådan och kör man med olja i stället för flytande fett får man räkna med att det kommer att läcka ut olja där axlarna sticker ut ur blocket. Men om en ”oljekur” löser problemet är det bara att byta tillbaka till flytande fett vilket man tillverkar själv genom att vispa ihop olja och fett tills blandningen rinner sakta vid rumstemperatur.

Jim Lundberg

Rulla till toppen