Honda 500 som går sämre efter topplocksrenovering

Fråga: Hej! Tack för ett ovärderligt forum för kunskap! Jag har en Honda 500cc fyrtaktsmotor från 1981 som jag låtit renovera topplocket på, med bl.a. nya insugsventiler. Ny toppackning och nytt tändstift sitter också på. Den gick bra innan för att vara en nästan 40 år gammal fyrtaktare. Efter återmontering nu så beter den sig lite annorlunda. Den går att starta men går illa, svartryker och har ibland smällt lite i avgassystemet innan den startat, när man kickar.

Det känns ju spontant som den får för mycket soppa men jag har inte gjort nåt med förgasaren. Kan det bero på nåt jag fått nåt otätt? Toppen har som sagt varit iväg på renovering på firma så ventilerna ska det inte vara nåt fel på. Kamkedjan börjar nog bli sliten och den ska bytas, nu står kamdrevet några få grader fel, vi pratar max 2-3 grader, kan det påverka?

En sak som jag tänkt på är att jag har sett till att kamdrevet står rätt (Så rätt som möjligt som sagt) när kolven är i ö.d. MEN jag har inte koll på om den står i ”rätt” (samma) takt eller om den är ett halvt varv fel. Men som jag har förstått det tänder vissa fyrtaktare varje varv, varannan tändning blir i onödan. Vet du om det är så på denna motor?

Mycket tacksam för lite tips och råd!

Tomas S

 

Svar: Det är rätt spridda symtom som du anger. Om en motor svartryker så beror det på att den får för mycket bränsle i förhållande till luft – blandningen är för rik. Om en motor smäller så kan det bero på att den får för lite bensin i förhållande till luft – blandningen är för mager. Men – om det hamnar för mycket oförbränd bensin i avgassystemet kan det antändas och ge smällar vilket kan ske om blandningen är för rik. Oavsett, så verkar dessa symtom mer ha med förgasaren att göra. Kolla så att flottören inte hängt sig om förgasaren legat länge, och kanske, på sidan, under tiden motorn var nerplockad.

Gör gärna ett kompressionsprov på motorn. Jag har tyvärr inga värden att ge dig på korrekt tryck. Det låter som att kamdrevets position kan var en anledning till problemen. Om kammen hamnar 2 – 3 grader fel så påverkar det nog gången i motorn en aning, men motorn ska fungera ändå. Nu vet jag inte om din motor är en- eller tvåcylindrig men genom att kolla när den tänder relativt hur ventilerna står bör du kunna lista ut hur det ska sitta.

Jag vet inte om din motor använder sig av ”Wasted spark”, alltså att gnistan även kommer på avgastakten. Googlar man runt lite så finns det rätt mycket fakta om Hondas lite äldre hojar, men då måste man söka på modellbeteckningen för att hitta rätt uppgifter.

Roligt att du uppskattar vårt forum!

Jim Lundberg

Rulla till toppen