Hur monterar man packningen till Sachs transmissionskåpa?

Fråga: Min fråga gäller hur det bästa sättet att få på min packning till kåpan till växelhuset. Höll på att bli tokig av att få den på plats. Trångt och lös plus tunn packning som bara flyttade på sig hela tiden. Har minne av det när jag som ung och hade problem redan då.

Med vänlig hälsning

Gunnar Jansson

 

Svar: Vad jag förstår så är det packningen till transmissionskåpan (den över kopplingen) som det handlar om. Ett bra trick är att skruva i stumpar av gängstång i motorns skruvhål och sedan trä på packningen. Då håller skruvarna packningen på plats när man lägger på kåpan.

När man lagt på kåpan så trycker man den mot motorn och gängar ur en av gängstängerna och ersätter denna med den ordinarie skruven. Fortsätt trycka på kåpan och gänga ur en till gängstång tvärs över kåpan och ersätt även denna med sin skruv.

Nu är packningen fastklämd varvet runt så att man inte behöver trycka på kåpan längre. Då tar man bort resten av gängstängerna och drar i resten av skruvarna. Jag har tillverkat särskilda monteringsskruvar för detta ändamål som består av vanliga sexkantskruvar som är delgängade. Skallarna sågades av och ett mejselspår sågades i änden så att man kan lossa dem med en vanlig spårmejsel när kåpan är på plats.

Personligen så limmar jag alltid packningen på den löstagbara delen – transmissionskåpan i detta fall. Inte för tätningens skull (det sköter packningar själv), utan för att packningen ska sitta fast i kåpan om och när den tas bort igen. Då sitter den snällt kvar så att man inte riskerar att ha sönder den när man tar bort kåpan. Att jag väljer den löstagbara delen beror på att om packningen ska bytas så kan man skrapa bort packningen med kåpan liggande på arbetsbänken istället för att man själv ska behöva ligga på garagegolvet och skrapa bort packningen från motorblocket.

Jim Lundberg

Hur monterar man packningen till Sachs transmissionskåpa?
Det fungerar med avsågade stumpar från en gängstång, men om man har en ogängad del så glider packningen och kåpan ner lättare över skruvarna vid monteringen. Mejselspåret är för att lätt kunna skruva ur dessa styrtappar när kåpan är på plats.
Rulla till toppen