Tvåväxlad Crescent Compact som rycker på högsta växeln

Fråga: Hej Jim! Jag har problem med grabbens Crescent Compact (1248) med Sachs 50/2.- motor. Eftersom han inte ansåg att min gamla Monark M39 med fladdermuscylinder inte var tillräckligt fin så passade han på att övertala mig om att köpa Crescent Compact som var påbörjad renovering på. Hela mopeden var i delar och efter många om och men så är den nu ihopskruvad. Det följde med många fabriksnya (läs nytillverkade) delar och jag har köpt fler delar så det enda som är kvar är alla plåtdelar som är lackerade, de rostfria skärmarna och den gamla hastighetsmätaren samt huvudparten av motorn. Resten är nytt, på både gott och ont.

Initialt hade vi problem med att motorn inte startade när den var varm dvs det klassiska felet med tändspole och kondensatorn. Men nu har jag även bytt ut dessa delar (både kondensatorn och brytarspetsarna till Bosch original samt tändspolen till en med lite, förhoppningsvis, bättre kvalitet) Nu räcker det nästan att ”titta” på kicken så går motorn igång oavsett om den är kall eller varm. Cylindern är upptagen till 14 mm i diameter insug och borttaget lite gjutgods på avgassidan. Både avgasrör och ljuddämpare är fabriksnytt samt det sitter på en 12 mm Bing-kopia (troligen Kina) med ställbart munstycke.

Har fabriksny bränslekran och ett extra bränslefilter monterat. Var noggrann med att ställa in brytarspetsarna så 0,40mm går trögt in och 0,30 mm bladmått gick lätt (när loben öppnade som mest). Har även monterat på en grov NGK tändkabel samt nytt NKG tändstift med ett steg kallare värmetal. Motorn är som sagt var lättstartad och den varvar ut på första växeln men på andra växeln så smårycker den som om den får för lite bensin. Jag har provat med att ändra höjd på nålen och har nu näst understa läget dvs så att den får näst mest bensin.

Har även provat med en annan 12 mm Bing-kopia och även en originalförgasare på 8 mm. När jag provade med 8 mm förgasaren så ryckte den mindre. Dock blev det ingen skillnad mellan de två Bing-kopiorna. Den vi lånade en Bing-kopia ifrån satt på ett hemmabygge med en Sachs 50/2-motor och den gick väldigt bra utan ryck. Dreven och kedjan är fabriksnya med 14 kuggar fram och 28 kuggar bak dvs något drevad fram från 12 till 14 kuggar men det ska inte spela någon roll tycker jag. Jag har kontrollmätt flödet från tanken (via bränslekranen och bränslefiltret) och på 60 sekunder så kom den ut 2 dl bränsle. Har för mig att jag har läst en tråd här på Classic Motor map flöde men tyvärr hittar jag inte igen.

Jag har inte provat med att ta bort förgasaren och blåsa med slang i insuget för att lyssna om det pyser ut via packboxen på sidan som svänghjulet sitter på. Stiftet ser bra ut när jag har skruvat av det, dvs den har varit ljusbrun i nyans så det känns som om förbränningen är OK. Dock har jag inte provat med att köra fullgas på tvåans växel och frikoppla och direkt trycka på dödaren och därefter skruvat loss tändstiftet. Jag tycker inte det borde vara något elfel map rycken på tvåans växel då den dels är lättstartad och dels går bra på fullgas på ettans växel. Känns som om det är för lite bränsle men orsaken till det blir jag inte klok på. Eftersom det är ett ställbart munstycke på förgasaren så borde ju bränslemängden bli rätt. Det sitter en fabriksny kolv på den i standarddimension och cylindern är honad samt jag använder Aspen

4-takts bensin med Triboron-tillsats och då 2% Det sitter nya packningar till både cylinderformade och även till insuget. Har du något förslag på vad jag ska göra för att få bort dessa ryckningar på tvåans växel då de är väldigt störande.

Mvh

Mårthen

 

Svar: Det här låter som ett klassiskt fel på tvåväxlade sachsmotorer och felet ligger i växellådan. Det är troligtvis slitage på medbringarskivans hål och/eller motsvarade tappar på tvåans drev. Testa med att sätta en fjäder i växelarmen och dra den bakåt så den håller tvåan i läge. Vi har fått denna fråga flera gånger och skriv tvåväxlad Sachs i sökrutan uppe till höger så får du veta mer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen