Olja till Monark Monarped från 1956 med Pilotmotor

Fråga: Hej. Vad är det som gäller om växellådsolja på en gammal Rex/pilot Monarped från 1956? Är det SAE 80 eller vad? En del skriver SAE 30. Tacksam för svar.

Mvh

Janne

 

Svar: Oljorna SAE 30 och SAE 80 har i stort sett samma viskositet. Skillnaden är att viskositeten på motoroljor ligger mellan SAE 0 till SAE 70 och för transmissionsoljor (växellådor, slutväxlar kopplingar med mera) Från SAE 75 upp till långt över SAE 140.

När viskositeten kommit upp till SAE 70 så finns det (i princip) inte tjockare motoroljor så där upphör motoroljorna. När det gäller transmissionsoljorna så börjar man om med rätt tunna oljor som då börjar med SAE 75.

Anledningen till detta smått förvirrande sätt att specificera oljornas viskositet kommer sig av att man inte vill riskera att någon häller en växellådsolja i en motor – då kan det uppstå haverier. Tvärtom går däremot bra för det mesta. Då har man bestämt att allt över SAE 70 är transmissionsoljor och allt under SAE 75 är motoroljor.

I tabellen ovan ser man hur viskositeten är mellan motor- och transmissionsoljor. Så om du häller i SAE 30 eller SAE 80 spelar nästan ingen roll då bägge är nästan lika trögflytande. Däremot så smörjer en transmissionsolja (=SAE 80 i detta fall) något bättre mellan kuggarna än vad en motorolja gör då transmissionsoljor innehåller så kallade EP-tillsatser (Extreme Pressure) som ger en starkare oljefilm, men det är inget man märker på en mopedväxellåda. Volvo Amazons växellåda med överväxel (M41) ska ha motorolja SAE 30 enligt Volvo själva och det fungerar ju.

Jim Lundberg

Olja till Monark Monarped från 1956 med Pilotmotor
Tabell som visar viskositeten för motor- respektive transmissionsoljor. Här ser man att en motorolja SAE 30 till och med kan vara aningen tjockare än en transmissionsolja SAE 80.
Rulla till toppen