Filad cylinder på Sachs 150 cc

Fråga: Har alltid tyckt att Blixten är så väldigt slö. Blixten är en Sachs 150cc 1951. Den ska gå 85 men ingen har kommit över 65 på den. Till slut fick jag låna en originalcylinder och tog av min egen och jämförde. Det visade sig att någon har filat i ovankant på insuget, ca 2 mm. Inte filat någon annanstans.

Går det att rädda cylindern, till exempel svarva av cyllen nertill så ovankant på insuget kommer till den ursprungliga höjden. Göra en 2 mm tjock topplockspackning för att återställa kompressionen? Fila av 2 mm i ovankant på spolportar och avgas?

Undrar:

”Total nybörjare på tvåtakt”

 

Svar: Jag tror nog att filandet snarare skulle höja toppfarten – inte minska den. Om det bara är 2 mm så är cylindern knappast att beteckna som övertrimmad. Testa med lånecylindern på din Blixten och kolla hur fort den går med den cylindern.

65 km/t är som du säger alldeles för lite på en Sachs 150-kubikare. Om lånecylindern inte ger högre toppfart får du börja leta felet någon annanstans; förgasarinställning, huvudmunstycke, förtändning, avgassystem, kolvringsgap med mera.

Jim Lundberg

Filad cylinder på Sachs 150 cc
Ställbart samt fast munstycke nr 68 Bild från Bengt Göransson.
Rulla till toppen