Polera kanalerna på tvåtaktaren?

Fråga: Hej Jim! När jag var i mopedåldern och intresset ökade så hörde jag ibland att någon sa att han putsat/polerat kanalerna, men vad innebär det egentligen, går motorn bättre av en sån behandling?

Mvh Anders

 

Svar: Att polera kanalerna är standardsvar 1A om man läser i gamla motortidningar när läsarna frågar: ”Hur ska jag trimma min tvåtaktsmotor?”. Detta är väl lite av ett ”fegsvar” eftersom rådet att polera kanalerna inte skadar motorn – till skillnad mot när man tar fram filen och borrmaskinen och kan ställa till det rejält om man inte vet vad man gör.

Vad gör då poleringen för nytta och vad kan man vänta sig för effekt? Det beror helt på hur kanalerna såg ut från början. Är ytorna inne i kanalerna råa, skrovliga och kanske varierar i area så kan polering av ytorna ge ett märkbart resultat. Vissa cylindrar (oftast aluminiumcylindrar) är gjutna i metallformar istället för sand och där är alla ytor släta och fina direkt efter gjutningen så efterbearbetning är onödig.

Ju slätare ytor, desto lättare och snabbare kan bränsleblandningen passera genom kanalen och upp till förbränningsrummet. Man kan jämföra med ett båtskrov som är fullt med snäckor vilket kommer att bromsas när vattnet ”hakar tag” i alla ojämnheter.

Själva poleringen gör man först med ett slipstift för att få bort de värsta ojämnheterna och sedan kan man använda polerstift av filt ihop med Autosol eller liknande. Men det kan bli mycket jobb för liten effekthöjning – särskilt om det är en i övrigt otrimmad motor.

Jim Lundberg

Polera kanalerna på tvåtaktaren?
Om ytorna är riktigt grova får man börja med att slipa ner topparna med slipstift innan man börjar polera.
Rulla till toppen