Knäppande koppling på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej! Jag har renoverat en Sachsmotor tvåväxlad hand, modell 1248. När man vrider på kopplingsarmen så när man nästan vridit så långt det går så hör man att det knäpper till vid kopplingskorgen och lamellerna, undrar om ni vet något om detta?

Jag har inte fyllt på olja i motorn och startat den ännu! Undrar också om ni vet var man kan köpa en ny tätningsring 12,6x19x2,5 mm som sitter i lagerskålen vid snäckhjulet till hastighetsmätardrivningen. Tätningsringen har artikelnummer 1065001-7000 enligt MCB:S reservdelskatalog.

Mvh

Per

 

Svar: Det är troligtvis så att det uppstått en liten grop i kopplingsaxelns excenter där denna trycker på tryckstången – se bild ovan. Det som händer är att änden på stången glider på excenterns yta när man frikopplar och när änden kommer fram till den lilla gropen åker den ner där med ett ”knäpp”. Detta oavsett om det är olja eller inte i motorn.

Om detta är måttligt är det bara att köra, men om det är så allvarligt att handtaget nästan hakar upp sig så bör man byta kopplingsaxeln som finns att köpa som nytillverkad. Alternativet är att svetsa igen gropen och sedan slipa ytan plan. Vill man ha livslängd på reparationen bör man härda änden genom att rödglödga den och hastigt doppa den i motorolja tills det slutat ryka. För att lossa axeln måste man först dra ur niten som sitter ovanför kedjedrevet – se bild nedan.

När det gäller gummitätningen kan du kolla med Jacking AB (tel 0227-133 22) som pysslar med lager och tätningar.

Jim Lundberg

Knäppande koppling på tvåväxlad Sachs
Kopplingsaxeln låses av en nit som måste dras ut. Här används en vanlig hovtång där käftarna slipats ner på utsidan så att eggen ligger långt ut.
Knäppande koppling på tvåväxlad Sachs
Gummitätningen (nr 8) saknas nästan alltid och har till uppgift att förhindra sand och smuts från kedjan att hitta in i hastighetsmätardrivningen.
Rulla till toppen