Oljeblandning Saab tvåtakt

Fråga: Jag är nybliven ägare till en Saab 96 från 1962. Då jag köpte bilen var det nästintill full tank, så först nu har det blivit aktuellt att tanka för första gången. I instruktionsboken och på skylten i tanklocket står det föreskrivet en procentsats mellan 3 och 4 procent. Är denna procent något som man ska tänka annorlunda kring med tanke på dagens kvalitet på oljor och bensin? Spelar procentsatsen någon roll beroende på om man tankar 95 eller 98 oktan? Vilken oktan är att förresten föredra? Mår maskin bättre av någon särskild? Har ni några särskilda oljor som är att föredra? Vilken viskositet bör användas?

Den tidigare ägaren hade en bränsleblandning med knappt 3 procent olja i bensinen (95 oktan). Han använde sig av oljan Valvoline ”Durablend” semi syntetic. En period i början då tidigare ägaren köpt bilen (ca en månad knappt 25 mil) hade han bara en blandning på lite drygt 2 procent. Är detta något som motorn kan ha tagit skada av? Vilka delar och eventuella missljud bör man vara uppmärksam på som kan vara symtom kopplat till för snål blandning?

Tack på förhand

Jakob

Svar: Om jag minns rätt rekommenderade Saab tre procent om du blandade i tvåtaktsolja i bensinen och fyra procent om du använde vanlig motorolja samt under inkörningsprocessen. För egen del har jag hållit mig runt tre procent eller strax därunder i modern tid. Jag har köpt olja dunkvis och tappat upp i literflaskor samt att jag tankat när bränslevarningslampan lyst ett tag. Då har jag tömt i en flaska (ungefär en liter) och fått i allt mellan 31 och 36 liter.

Med dagens förbättrade oljekvalitet tror jag att procentsatsen kan minskas en aning men för egen del håller jag mig till tre procent eller däromkring mest för att det blir praktiskt vid tankningen.

En så kort sträcka som 25 mil med två procents inblandning tror jag inte har påverkat motorn. Dålig smörjning märks exempelvis på att temperaturen går upp ovanligt mycket.

Vilket fabrikat av tvåtaktsolja du köper spelar inte så stor roll, men till en bil ska du undvika oljor avsedda för båtmotorer då de är framtagna för svala motorer och i varmare motorer är de inte det bästa valet, bland annat lär oljans rengörande additiv få svårt att hålla så rent som det är tänkt. Renodlade racingoljor är inte heller det bästa valet då de är avsedda att smörja vid väldigt höga motortemperaturer. Vid vanlig körning kan det leda till att oljan inte förbränns och kan på sikt sätta igen avgasröret. Ibland påstås att viss askinblandning i oljan (brukar stå lågaskig eller motsvarande på förpackningen) gör att motorn inte sotar lika mycket som olja utan askinblandning. Jag har ingen koll på om det stämmer eller inte.

När det gäller oktantalet rekommenderade Saab minst 80 oktan. Du kan med andra ord lugnt köra på 95 oktan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen