Tomgången ändras när jag lutar på motorcykeln.

Fråga: Hej! Varför ändras varvtalet på min 1953 NV36 när jag lutar den åt vänster (lägre tomgång) respektive åt höger (högre tomgång)? Den dör helt om den är lutad i kanske 2 sekunder åt vänster. Den börjar rusa upp på samma sätt om jag lutar den åt andra hållet. Detta gäller när den är i neutralt läge, jag står stilla och motorn är varm. Mycket underligt beteende!

Tack från Lukas!

 

Svar: Det beror på att flotthusets höjd relativt nålmunstycket ändras när man lutar på motorcykeln. Åt ena hållet (flottörhuset höjs) så kommer bränslenivån i flottörhuset att stiga i nålmunstycket så att blandningen blir fetare och åt andra hållet (flottörhuset sänks) så sjunker nivån i nålmunstycket så att blandningen istället blir mager.

Men när kör i kurvor och därmed lutar hojen så ser centrifugalkraften till att nivån ligger nästan lika i förgasaren som när hojen står rakt. Därför märks detta inte när man kör.

Jim Lundberg

Tomgången ändras när jag lutar på motorcykeln.
När förgasaren på bilden lutas åt höger så kommer flottörhusnivån ända upp till nålmunstyckets överkant vilket ger en fetare blandning.
Tomgången ändras när jag lutar på motorcykeln.
Om man istället lutar förgasaren åt vänster som kommer flottörhusnivån att sjunka i nålmunstycket vilket ger en magrare blandning.
Rulla till toppen