Uppdaterad: Äldre diplomatskyltar

Fråga: Min Renault 4cv Décapotable 1952 är under renovering. Förste ägaren var André Biclet; handelsattaché ”vid Franska legationen i Stockholm”. Under dess fem första år torde den därför gått med ”CD”-skyltar. Hur såg de ut 1952? När övergick vi i Sverige från gjutna aluminiumskyltar för registreringsskyltarna till pressad alu-plåtsskyltar? Bilens första A-skyltar är ju borta men om jag för utställningsändamål vill återskapa ”rätt” skyltar.

Andreas

Svar: Jag har för mig om att de nuvarande blåa diplomatskyltarna kom i slutet av 1980-talet. Beskickningsbilar hade tidigare, om jag minns rätt, vanliga nummerskyltar, antingen svenska eller landets egna, samt en oval CD-skylt (Corps Diplomatique) för ambassaden, alternativt en CC-skylt (Corps Consulaire) för konsulatet. Jag vill även minnas att de var i ungefär samma storlek som gamla tiders S-märke och att den här typen av skyltar fortfarande är i bruk både i Danmark och Tyskland.

Angående din fråga om gjutna aluminiumskyltar verkar det inte funnits någon speciell övergång. 1959 skrev Svensk Motortidning att nummerskyltar numera kunde präglas i plast och att de nu var slut med bokstäver och siffror som kunde trilla av. De första präglade aluminiumskyltarna jag känner till är de som kom 1972/1973, det vill säga när vi övergick från länsbokstäver och siffror till tre bokstäver och tre siffror.

På din 1952:a tycker jag att du kan använda lösa svarta plastsiffror på vit aluminiumbotten, med eller utan ram, samt att du för utställningsändamål får tillverka en egen oval CD- eller CC-skylt.

Robert Gustavsson

Uppdaterat 16 december 2020: Nu har jag fått bekräftat från Transportstyrelsen att de blåa beskickningsskytarna introducerades den 12 september 1988. Innan dess skulle beskickningsbilar ha ovala klistermärken med bokstäverna CD eller CC, och ännu tidigare en en sepaerat oval skylt (med bokstäverna CD eller CC) som fästes vid registreringsskylten. 

Rulla till toppen