Kärvande växelförare i JB 150 cc

Fråga: Hej Jim! Håller på att skruva JB 150 cc med hjälp av Stora Tvåtaktsboken (stor hjälp), men har stött på patrull med att växelföraren kärvar. Har plockat isär den, men kan inte se vad felet är! Möjligtvis att fjädern är lite stukad, (kulan ser fin ut) och ytan i hålet där axeln ska röra sig är lite ”rufflig”.

Har du något tips?

Mvh Johan

 

Svar: Nu vet jag inte om du testat växlarna på arbetsbänken eller när du kör tvåhjulingen. Många växellådor kan upplevas som väldigt trögväxlade när motorn är avstängd och man dessutom ska växla med ena handen uppe på arbetsbänken.

Men själva växelföraren ska ju glida lätt på sin axel/gejder och denna har ju fyra svarvade spår för spärrkulan (tre växlar plus friläge) så det är ju en ganska spårig yta som växelföraren ska glida över.

Normalt ska detta inte vara något problem så länge delarna är nya och oslitna, men ju mer spel det blir i hålet, desto mer kommer växelföraren att tilta och då kan det gå så att den hugger tag i något av de fyra spåren. Om så är fallet kanske man kan fixa till det genom att fasa av kanterna i växelförarens hål så att dessa inte kan hugga tag i spåren. Om ytan i hålet är rå kan en lättare pustning med fin smärgelduk göra skillnad.

Men det kan även vara så att den stukade fjädern lägger sig på sniskan i sitt hål så att kulan får svårt att åka in i sitt hål när man växlar. Om kulan vill fastna i ytterläget blir ju lådan mer eller mindre spärrad. Viktigt är att den ände av fjädern som ligger mot kulan är rak (90 grader relativt hålet den ligger i) så att yttre varvet inte lägger sig på sniskan och kilas in mellan kulan och hålets innervägg. Kolla även om det finns något ensidigt slitage på axeln. Det kan kanske hjälpa med att vrida axeln i ett annat läge och dra fast den igen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen