Luftfilter: byta till torrt

Luftfilter: byta till torrt

Publicerad

Fråga: På min Ford Taunus 20 M TS har jag en slang från vevhuset som går in i ett rör i luftfilterburken. Idag sitter det ett vått luftfilter som bör vara originallösningen då Ford inte ville ha in oljedimman i pappfiltret. Senare ändrade de så oljan på något vis gick en returväg.
Så mina frågor. Jag vill inte klabba med det våta filtret. Funkar det med pappfilter och tätare byten då jag kör max 300 mil per år? Bör jag ha ett vevhusfilter på slangen?

Om det inte fungerar – hur rengör jag filtret? Blåsa rent från insidan? Hur ska oljan tillföras?

Mvh
Håkan

Svar: Hej Håkan och tack för din fråga. Jag vet inte exakt hur vevhusventilationen ser ut på en 20 M TS. På de tyska Ford V6:or som jag har sett går vevhusventilationen in i luftrenaren innanför filtret, för att filtret inte ska utsättas för eventuell oljedimma. Är det så även på en TS kan du byta från vått till torrt filter utan problem.

Men även vevhusventilationen ansluter på annat sätt än innanför själva filtret tycker jag att du kan byta. Kika på filtret efter en säsong och se hur smutsigt det blivit. Byt vid behov eller kör en säsong till.

Jag tror inte du behöver något vevhusfilter på denna.

Vill du ha strikt original behåller du dit våta filter och tvättar med jämna mellanrum. I ditt fall skulle det säkert räcka med vart tredje eller vart fjärde år.

Tyvärr finns det inga genvägar utan det är tvätta och vaska som gäller. Fotogen, bensin eller liknande används för rengöring. Häll ut vätskan, blås försiktigt rent med tryckluft från förgasarsidan, upprepa tills vätskan se bra ut. Ibland kan det vara gott om ingrodd smuts och då kan låta det snurra i ett hjul eller liknande någon timme (bilden från artikeln rengöring av mopedtankar ger ett tips om hur man kan rigga upp filtret).

När du är nöjd är det dags för motoroljan. Är det en förseglad luftrenare brukar det finnas någon form av markering eller "nivåplugg" och du kan fylla på från förgasarsidan. Är det ett löst filter lärde jag mig följande knep: fyll en skål med olja, ta filtret och rulla det snabbt runt i skålen, då det räcker med en oljefilm. Skaka av överflödig olja och montera. Klart.

Lycka till med bilen

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

5 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik A: Kanske jag skall förtydliga lite. Med kolvbultens offset menar jag att på vissa motorer är konstruerade så att man förskjuter kolvbultens centrum från kolvens dito och lägger...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206