Abrissmåttet "A" mäts mellan tändspolens polsko och den magnet som precis har passerat. Observera att man kan mäta på två ställen. Mätningen görs precis i det ögonblick som brytarna ska till att att öppna.
Varför ska man kolla abriss innan man ställer in förtändningen?
Publicerad 2021-01-22 12:49
Fråga: Hej Jim. Min fråga gäller inställning av tändningen på en ILO Piano. Förfarandet har beskrivits tidigare i denna spalt och i Stora Tvåtaktsboken. Även i STEFAS: egen instruktion. Den korrekta ordningen sägs vara att börja med inställning av brytaravståndet. Därefter kontrollera abrissen som då automatiskt ska vara rätt för att avslutningsvis ställa in förtändningen.
Abrissen anses som viktigast att få rätt vilket är förståeligt eftersom den är avgörande för effekten i gnistan. Hur kan det vara meningsfullt att kontrollera abrissen innan inställningen av förtändningen är utförd? Abrissavståndet måste ju mätas i det ögonblick som gnistan uppstår. Alltså när brytarkontakterna öppnar sig.
Tvåtaktarn
Svar: Vi tar det i tur och ordning. Ändrar man på brytaravståndet så ändras tändläget (förtändningen). Av den anledningen ska man alltid börja med att justera brytaravståndet – annars schabblar man bort den inställda förtändningen så fort man rör brytarnas inställning.
Abrissmåttet, även kallat fältbrytningsavståndet, är det mått som avgör styrkan på gnistan – eller om det överhuvudtaget ska bli någon gnista. Abriss styrs av brytaravståndet i ett omvänt förhållande. Ökar man brytaravståndet så minska abriss och omvänt.
Själva abrissmåttet är det avstånd som råder mellan en av tändspolens polskor och den magnet i svänghjulet som precis har passerat i det ögonblick då brytarna precis har öppnat. En svänghjulsmagnet är konstruerad så att rekommenderat brytaravstånd ska ge korrekt abrissmått. Om abriss ska ligga inom 7 – 12 mm (vanligt mått) så ska det hamna inom dessa mått när man ställer brytarna på rekommenderade 0,3 – 0,4 mm (vanligt mått).
På grund av slitage och våldsamma mekaniker kan det bli så att rätt brytaravstånd inte ger rätt abriss. Brytarna slits och kan bli stukade av ovarsamt hanterande. Resultatet blir då att motorn misständer eller vägrar starta trots att brytarna står rätt.
Varför är det då meningsfullt att kolla abriss innan man ställer in förtändningen? Jo, om abriss hamnar fel trots rätt brytaravstånd så är det ingen idé att fortsätta med resten. Motorn kommer att gå illa eller inte starta trots rätt förtändning. Då får man börja med att se varför abriss hamnar fel och för det mesta blir det en tripp till närmsta reservdelsbutik för att köpa nya brytare.
Jim Lundberg

Normalt ska abrissmåttet bli det rätta om man ställer in rekommenderat brytaravstånd, men om brytarna är slitna eller tillstukade så kan det bli fel abriss vid rätt brytaravstånd.
Slitage uppstår vi 1 (brytarklacken) och 2 (brytarkontkterna som bränns av med tiden)
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Oh, detta har min arma hjärna brottats mycket med 
Trodde ett tag att Jim var tokig.. Men, nejdå!
Det är inte enbart brytarna som flyttar sig när tändplattan vrids, utan även tändspolen. Därför kommer abrissen vara densamma oavsett vart och hur tändplattan vrids.
Mig hjälpte det att tänka att tändplattan följer svänghjulet när förtändningen ställs in. Då blir ju abrissen densamma och det enda som ändrar sig är kolvens läge.
Nu för tiden gör jag så här med mina gamla Husqvarnamotorer:
-Vrid in en bra abriss med svänghjulet, ca 9mm.
-Koppla en multimeter mellan jord och konding.
-Justera brytarna så att de precis öppnar eller stänger. 0,8 ohm brukar indikera öppna, 0,0 - 0,2 ohm brukar motsvara stängda. Visar instrumentet mer är det skit på spetsarna.
-Vrid lite på svänghjulet och kolla att abrissen fortfarande stämmer.
-Vrid lite mer och kolla att brytaravståndet verkar rimligt (jag bryr mig inte längre om att mäta..)
-Ställ in förtändningen med multimetern fortfarande inkopplad och ett skjutmått i tändstiftshålet.
-Sådär!
/Knut
-
#2
Hej Knut! Lite tokig är jag, fast kanske på andra vis
Jag brukar också göra som du - jag ställer in abriss på ca 10 mm med brytarna och struntar initialt i brytaravståndet. När abriss är enligt boken kollar jag vad brytaravståndet blev och är det mellan 0,25 - 0,50 mm så är det bara att justera förtändning och dra iväg.
Blir brytaravståndet mindre än 0,25 mm vid rätt abriss så är det dags att byta brytare då små avstånd ger snabbare avbränning av kontakterna - och ibland tändstörningar om kondensator inte lyckas släcka gnistan mellan kontakterna.
Oh, detta har min arma hjärna brottats mycket med
Trodde ett tag att Jim var tokig.. Men, nejdå!
Det är inte enbart brytarna som flyttar sig när tändplattan vrids, utan även tändspolen. Därför kommer abrissen vara densamma oavsett vart och hur tändplattan vrids.
Mig hjälpte det att tänka att tändplattan följer svänghjulet när förtändningen ställs in. Då blir ju abrissen densamma och det enda som ändrar sig är kolvens läge.
Nu för tiden gör jag så här med mina gamla Husqvarnamotorer:
-Vrid in en bra abriss med svänghjulet, ca 9mm.
-Koppla en multimeter mellan jord och konding.
-Justera brytarna så att de precis öppnar eller stänger. 0,8 ohm brukar indikera öppna, 0,0 - 0,2 ohm brukar motsvara stängda. Visar instrumentet mer är det skit på spetsarna.
-Vrid lite på svänghjulet och kolla att abrissen fortfarande stämmer.
-Vrid lite mer och kolla att brytaravståndet verkar rimligt (jag bryr mig inte längre om att mäta..)
-Ställ in förtändningen med multimetern fortfarande inkopplad och ett skjutmått i tändstiftshålet.
-Sådär!
/Knut
Hej Knut! Lite tokig är jag, fast kanske på andra vis
Jag brukar också göra som du - jag ställer in abriss på ca 10 mm med brytarna och struntar initialt i brytaravståndet. När abriss är enligt boken kollar jag vad brytaravståndet blev och är det mellan 0,25 - 0,50 mm så är det bara att justera förtändning och dra iväg.
Blir brytaravståndet mindre än 0,25 mm vid rätt abriss så är det dags att byta brytare då små avstånd ger snabbare avbränning av kontakterna - och ibland tändstörningar om kondensator inte lyckas släcka gnistan mellan kontakterna.