Injustering av Bing 15 på Husqvarna Flinta

Injustering av Bing 15 på Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Hej, Hur går man tillväga för att justera in en ny Bing 1/15/43 med justerbart munstycke (Kina-kopia) på en Husqvarna Flinta? Vid sidan av det ställbara munstycket finns även en mindre justerskruv - Vad påverkar den? Vad gäller kring trottelnålens läge etc?

Tack på förhand!

Återfallare

 

Svar: Om man ska vara snäll mot motorn så bör man justera det ställbara munstycket så att motorn fyrtaktar när den varvar ur ordentligt på fullgas – exempelvis i en nerförsbacke. Då vet man att motorn inte går för snålt vilket annars ger sämre smörjning samt högre arbetstemperatur. Det är annars frestande att "bara skruva in munstycket lite till" för att motorn ska varva ännu mer.

Den skruv du åsyftar är nog trottelstoppskruven – eller tomgångsskruv i dagligt tal. Den vrider man tills man fått en låg, men pålitlig tomgång på motorn när man släppt gasen helt. Se samtidigt till att det finns ett par millimeters spel i gasvajern så att inte vajern håller upp trotteln. Tomgången ökar när motorn blir varm så därför ska man justera den när motorn är uppe i arbetstemperatur. Ställer man tomgången vid kall motor kommer varvet att bli för högt när motorn blivit varm.

Trottelnålen arbetar från 1/4 till 3/4 gaspådrag och man brukar grundinställa nålens läge genom att sätta clipset till nålen i andra eller tredje spåret uppifrån. För att testa om man hamnat rätt så kör man på halvgas (då nålen bestämmer blandningen) och om motorn rycker och eventuellt ger förgasarmällar är blandningen för mager och då får man höja nålen.

Om motorn istället "bluddrar" och fyrtaktar på halvgas är blandningen för fet och då får man sänka nålen.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

5 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik A: Kanske jag skall förtydliga lite. Med kolvbultens offset menar jag att på vissa motorer är konstruerade så att man förskjuter kolvbultens centrum från kolvens dito och lägger...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206