Magnet till batteritändning: ingen gnista

Magnet till batteritändning: ingen gnista

Publicerad

Fråga: Jag håller på att bygga om från magnet- till batteritändning på min Volvo T22 traktor. Jag har en 12 voltsspole men får ingen gnista.

Åke

Svar: Hej Åke! Jag brukar avråda från att bygga om traktorer med magnettändningssystem och 6-volts elsystem till batteritändning och 12 volt. Orsaken är att du faktiskt riskerar att få ett sämre och mer komplicerat tändsystem, och inte minst att bränna upp 6-voltsstartmotorn. Att hitta 12-volts startmotorer med rätt anslutning till Volvos C4-motorer är svårt. I de artiklar jag haft i Classic Motor som handlat om renovering av 6-volts elsystem och magnettändning på äldre traktorer, har jag tagit upp just det här, samt andra erfarenheter som talar för att man bör behålla och istället renovera magnettändningsapparaten, som på flera sätt är väl integrerad i C4-motorns konstruktion.

Hur som... om jag förstår din fråga rätt har du redan installerat en tändspole. Då kan det vara läge att kontrollera och felsöka den lågspända strömmens väg till den. Glöm inte bort att kolla upp anslutningarna till "jord", alltså minussidan också. Även brytarkontakterna kan vara en felkälla. Rengör, ställ in korrekt avstånd 0,3-0,4 mm eller byt ut dem om de är brända. Kolla även att kondensatorn fungerar som den ska. Gamla kondensatorer har en förmåga att torka ut och sluta fungera. Om du har ström överallt så bör du prova med en annan tändspole.

Andra inte helt ovanliga felkällor som gör att den högspända strömmen går en annan väg brukar vara fördelarlock som skadats på grund av överslag eller spruckit. Även fukt kan ställa till det i form av mer eller mindre isolerande ärgbildning på kontaktytorna. I mer sällsynta fall har jag varit med om att fördelarens rotor (drev med fördelararm) och den elborste som sitter under den varit felkällan.

Men som sagt - mitt grundtips är att det är enklare och bättre att renovera det tämligen okomplicerade och driftsäkra magnettändningssystemet när originalgrejorna börjar krokna av ålder.

Lycka till med din Volvo T 22, en favorittraktor när de mindre lantbruken mekaniserade under 1950-talet.

Per Ericsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206