Vika karosseripapp?

Fråga: Jag renoverar (sedan ett bra tag) en Renault 4cv Sport från 1958. När jag läste om handskfackspappen på CM’s hemsida dök en följdfråga upp. Sedan en tidigare Renault 4cv-renovering användes papp till dörrsidor, samma papp som jag antar fungerar till handskfack?

Men hur förarbetar man ”vikningarna” för att forma själva ”facket”, vilket består av ”väggarna” och en botten. Samtliga delar har vikta kanter som utgör yta för ”häftningen”. Om man bara viker böjs pappen fult, om man bockar med något mothåll tenderar det att bli ’bristningar i vecket.

mvh Andreas

Svar: Hej Andreas. När papp ska vikas brukar man använda en process som kallas bigning. Mycket enkelt förklarat pressar man ihop fibrerna på ett visst ställe och då kan pappen vikas utan att den brister.

Det finns speciella apparater för detta ändamål, men ett gammalt luffarknep är att offra ett bågfilsblad. Rigga upp bladet och pappen i ett skruvstäd och dra åt (givetvis med bågfilsbladets släta sida mot pappen). Vänd på pappen och upprepa processen på andra sidan. Falsa (vik) sedan pappen. Undvik att göra det för hand utan använd en bräda som mothåll.

En mer utförlig beskrivning finns i Classic Motor nummer 6 2017.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen