Oljeläckage på Husqvarna 120 cc

Fråga: Hej. Har bytt olja på min Husqvarna 120cc från 1953. Fyllde på olja tills det kom ut ur nivåskruven. Min fråga är – hur kan oljan läcka ut från kickaxeln när oljenivån är under den? Motorn ej startad efter oljebyte. Har inte hittat något lufthål till växellådan.

Vad göra?

Christer Johnsson

 

Svar: Kolla nivån en gång till. Husqvarnamotorn fungerar så att man fyller på olja i växellådan, men läser av nivån i transmissionskåpan. Oljan ska alltså sippra från växellådan genom hål och kullager innan den hamnar i transmissionen och det tar en viss tid.

Det kan vara så enkelt att när det började rinna olja ur din nivåskruv så slutade du att fylla på olja, men oljan i växellådan fortsatte att rinna så sakteliga ner till transmissionen efter att du slutat fylla på. Det behövs inte någon högre nivå för att oljan ska nå upp till kickaxeln.

På äldre Husqvarnamotorer hade man separat olja för växellåda och transmission, men övergav snart detta och rekommenderade till och med att man skulle öppna upp mellan växellåda och transmission på äldre motorer likt de nyare så att oljan kunde cirkulera fritt i hela motorn (se neder skissen).

Husqvarna 120 cc verkar inte ha något ventilationshål i påfyllningspluggen vilket annars är rätt vanligt. Jag tror att man utnyttjar det faktum att övertrycket i växellådan kan ta sig ut genom hålet för växelaxeln i överkant på blocket där det inte sitter någon tätning.

Jim Lundberg

Oljeläckage på Husqvarna 120 cc
Husqvarna gick ut med följande rekommendation då man gick ifrån att ha separat olja till växellåda och transmission.
Rulla till toppen