Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

Fråga: Hejsan. Jag äger en Monark Blue Arrow från 1954, militär, med laddningsproblem. Jag har haft isär tändplattan och mätt upp spolarna och de verkar hela, 3,5 Ohm genom alla fyra. Jag har bytt till ett elektroniskt relä.

Nu när jag har startat den så laddar den för lite. Jag får varva ganska hårt för att laddningslampan ska slockna. Sen när jag mäter över batteriet när jag varvar den så ökar spänningen några millivolt sedan är det som voltmetern flippar ur och visar osammanhängande? Jag har bytt generatorankaret, kommer från en Monark M400, de ser exakt lika ut men är de olika?

Mvh

Henrik

 

Svar: Reservdelsnumret på ankaret till M400 är 139.11.021-0 enligt Monarks reservdelskatalog och till M550 är numret 1-483, kort och gott. Men om och vad som skiljer kan jag inte svara på. Kanske någon läsare vet?

När det gäller mätningen så är det tyvärr vanligt att digitala instrument flippar ur och slänger ur sig olika mätvärden i en rasande fart. Jag föredrar analoga instrument (med visare) då dessa har en inneboende tröghet som gör att de inte hoppar hit och dit.

Men en sak som kan vara problemet här är att det kanske inte finns kvar någon restmagnetism, remanens, i ankare och spolstommar. Det behövs nämligen en viss magnetism i järnet för att generatorn ska börja ladda innan den genererade strömmen sköter detta. På äldre laddningsreläer brukar det räcka med att man manuellt trycker ihop bakströmskontakten ett kort ögonblick för att magnetisera upp samtliga delar.

Jim Lundberg

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä
Bild från Anders Österberg.
Rulla till toppen