Apollo som börjat gå ojämnt på högre varv

Fråga: Min Apollo från 1950 börjar gå ojämnt och skjuter när man kör på högre varv efter en kort stund, låter som loppa på stiftet men om jag släpper på gasen går det bra igen. Kan det vara brytarna som är utslitna? Har bytt kondensator, stift kollat brytaravstånd men det går inte att justera tändplattan så brytarna öppnar vid rätt läge.

Tacksam för tips.

Per

 

Svar: Om misständningarna inte kommer direkt efter en varvtalsökning bör det inte vara brytarna som är problemet. Där låter det mer som tändstiftet då detta kan orsaka misständningar om det blir för varmt och den uppvärmningen tar några sekunder. Är det kärvande brytare, eller slapp brytarfjäder, så kommer symtomen direkt vid en varvtalsökning.

Nu vet jag inte vad det är för motor på din Apollo, men testa med ett kallare (hårdare) tändstift. Att du inte kan vrida tändplattan så långt som det behövs vid korrekt brytaravstånd är dock en indikation på att brytarna börja bli utslitna, så det kan bara av den anledningen vara idé att byta även dessa. Fast börja med att putsa kontakterna med fin smärgelduk och rengör noga efteråt.

När brytarna slits så är det oftast i ”bägge ändarna” – alltså själva kontakten i ena änden av armen samt fiberklacken i den andra änden. Man kan kompensera slitaget i viss mån genom att välja ett brytaravstånd som ligger lite utanför det rekommenderade avståndet, men blir det ett antal tiondelar så kommer tändsystemet inte att jobba optimalt eftersom fältbrytningsavståndet (Abriss) påverkas, samt att ett för litet avstånd ger större avbränning av brytarkontakterna.

Det kan även vara så att motorn får för mager blandning beroende på smuts i huvudmunstycket eller att flottörhusnivån är för låg. Kör på fullgas någon kilometer och stäng av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång). Ta ur tändstiftet. Är det brunt är bränsleblandningen okej. Är stiftet vitt eller grått så är blandningen för mager. Svart stift indikerar för fet blandning.

Jim Lundberg

Scroll to Top