Bakhjulslager till Monark Monarped M36

Fråga: Hej Jim! Min Monark Monarped (troligen) M36 med ILO-motor från 1955 saknade bakhjulslager när jag fick hem den. Har länge sökt vad denna skall ha för lager men inte hittat någon information. Yttre måttet på lagerbanan är ca.27,5 mm så lagerkransen från M34 var alldeles för stor märkte jag. Har du i ditt arkiv något om detta lager på lager? Hur stora kulor om lösa?

Dunder

 

Svar: Jag har tyvärr inga uppgifter för hjullagren på Monark M36. På en så pass gammal moped är det ”cykellager” – alltså ställbara konor som sitter gängade på axeln samt kulor som ofta sitter i en krans av plåt. En vanlig kuldimension är 1/4″ (6,35 mm).

Om man kan tänka sig ett litet avsteg från originalutförandet (som inte alltid är så hållbart) så brukar jag montera avtätade spårkullager i naven på sådan här hjul. Tyvärr så är hålet i navet ofta i tum så man får skaffa ett spårkullager som är aningen mindre än hålet i navet och fylla upp hålet med en tunn plåtremsa.

Har man tillgång till svarv kan man givetvis svarva upp hålet i navet till lämplig metrisk lagerdimension. Håldiametern i lagret bestäms av axeldiametern, men även här går det att trixa lite beroende på hur stora slitsarna för axeln är i ramen. Hur man än gör så måste man ha ett distansrör på axeln, mellan lagren – annars kläms dessa sänder när man drar åt muttrarna på axeln.

M36 är lite av en ”mellanmodell” då det är första Monarpeden med en ”riktig” mopedkonstruktion och med tvåväxlad motor. Föregångarna M32 och M35 var enväxlade och hade cykelnav. Efter M36 blev Monarpeden ännu lite kraftigare på många vis. Jag skulle dock tro att om du vill ha originalkonstruktionen kvar så bör du ta med hjulet till en äldre cykelreparatör så kanske denna kan ta fram de delar som behövs.

Jim Lundberg

Rulla till toppen