Hur långt in i ljuddämparen bör kröken sluta?

Fråga: Har det någon effektmässig betydelse hur långt in i ljuddämparen avgaskröken går, på en tvåtaktare? Ska kanske änden på röret sluta där ljuddämparen börjar vidga sig.

Lasse Hedin

 

Svar: Rent fysikaliskt bör kröken sluta precis där ljuddämparen börjar öka i diameter. Då får man maximal ”sugeffekt” eftersom man får en hyfsat jämn övergång från en liten diameter till en stor. Så gör man också på så kallade ”trimpipor” (effekthöjande expansionskammare) till motorer.

Men ingen regel utan undantag. Det finns tabeller som faktiskt visar hur långt in i ljuddämparen som kröken ska sticka in, och på en mopedmotor är måtten allt mellan 150 upp till 250 mm. Noterbart är att motorer med högre effekt och varvtal ska ha ett kortare instick i ljuddämparen och omvänt.

Sedan har ju även krökens längd en påverkan, men om man vill experimentera lite så kan man ju lossa ljuddämparen och skjuta den mer eller mindre över kröken och provköra efter varje ändring.

Någon som har mer info – eller kanske en länk?

Jim Lundberg

Scroll to Top