Okej att bygga egen moped?

Okej att bygga egen moped?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har ibland sett på blocket och i andra annonser, att det säljs vanliga cyklar där en motor monterats på ramen. Motorn är en oväxlad 49cc som trampas igång och kan köpas för knappa tusenlappen online.

Istället för att punga ut flera tusen på en äldre moped tänkte jag köpa en motor och montera på min cykel. Är detta lagligt? Om inte, vad blir straffet om man blir påkommen?

Anton

Svar: Jag har också sett dessa byggen och kollat på motorerna som du nämner. De är visserligen på 49cc men effekten är på 2,5 hästkrafter.

Att montera sådan i en cykelram förvandlar därför inte fordonet till en moped och är därmed olagligt att köra på allmänväg. För att ett fordon ska kunna klassas som moped idag krävs enligt EU-direktiven ett så kallat CoC-dokument (Certificate of Conformity, intyg om överensstämmelse) från tillverkaren av mopeden.

Vad blir då straffet för att köra detta fordon på allmän väg? Det är i slutändan någon som beslutas av en domstol och jag kan tänka mig att det då handlar om någon form av olovlig körning, att du kört en motorcykel utan att den är typbesiktad, utan att den är registreringsbesiktad, utan kontrollbesiktning, oskattad, utan korrekt försäkring och kanske kört utan körkort (om du nu inte har motorcykelkörkort).

Det kanske finns en möjlig väg att få ett sådant fordon lagligt att köra. Kontakta SFRO eller motsvarande organisation och hör med dem om det går att få det godkänt som amatörbyggd motorcykel.

Men i slutändan blir det nog billigare att punga ut med några tusen på en riktig 30-moped.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206