Yamaha AS3 1972 som bara går på en cylinder

Fråga: Hej jag har en Yamaha AS3 1972. den är exteriört renoverad, men jag har problem med att den bara går bra på höger cylinder. (jag har inte plockat isär motorn) Den är lättstartad men efter cirka 10 sekunder lägger vänster cylinder av.

Det spelar ingen roll vad jag gör. Jag har skiftat förgasare från höger till vänster och vice versa. Förgasarna är vattenblästrade och körda i ultraljud efteråt. Det spelar ingen roll hur mycket jag skruvar på luftskruven heller. Jag har monterat nya brytare och nya kodningar.

Flottörnivån har jag ställt enligt servicehandboken. Jag har fin gnista. cylindrarna är tyvärr borrade till största ÖD. italienska kolvar nr:44. Jag har låtit hona cylindrarna och monterat nya kolvringar. Vad kan jag göra för att få igång båda cylindrarna? jag kan inte hitta felet själv. Kan du hjälpa mig så är jag mycket tacksam.

Vänliga hälsningar

Thomas Rapp

 

Svar: För att utröna var du ska felsöka bör du först göra så här: Starta motorn och kör tills vänster cylinder lägger av. Ta ur vänster tändstift. Om det är blött så ligger felet i tändsystemet och är det torrt – ja, då får den cylindern ingen bensin.

Spontant så låter det som att det är kondensatorn till vänster cylinder som är defekt. Det är då man få sådana här ”lustiga” symtom då motorn är lättstartad, men dör efter några sekunder. Ibland är det tändspolen som är orsaken.

När det gäller luftskruven så verkar du ha ytterligare ett problem. Om motorn står och går på tomgång så ska luftskruven tydligt påverka gången hos motorn. Drar man in skruven så blir blandningen fetare och motorn går ner i varv. Drar man ut skruven blir blandningen magrare och även här kommer motorn till slut att gå ner i varv.

Korrekt inställning är då att ställa luftskruven mittemellan dessa ytteligheter. Man gör då så här. Skruva in luftskruven i botten och backa sedan 1,5 varv (”standard” grundinställning på de flesta förgasare). Starta motorn. Skruva sakta in luftskruven tills motorvarvet börjar sjunka och notera hur långt den är skruvad. Säg att skruven nu är 1 varv från botten. Backa nu skruven tills motorvarvet återigen börjar sjunka. Säg att skruven nu står 3 varv från botten. Optimal inställning är då mittemellan 1 varv och 3 varv – alltså 2 varv från botten.

Jag är lite skeptisk till blästring av förgasare, oavsett om den är torr (luft) eller våt (vatten) då blästermedel kan slås in i förgasarens små kanaler och då detta sker med stor kraft kan det leda till att en ultraljudstvätt inte orkar skaka loss kornen i blästermedlet. Då får man blåsa med tryckluft och/eller peta med en tunn metalltråd och sedan försäkra sig om att alla kanaler är fria och öppna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen