Lossa kåpa på Sachsmotor utan att ställa till det

Fråga: Hej! För en kompis räkning håller jag på att fixa till en flakmoppe, dessvärre inte original Sachsmotor, utan en icke-fläktkyld typ. Den har pedaler och är handväxlad, och har på vänster sida (svänghjulssidan) en mindre kåpa på svänghjulskåpan.

Jag skall ta bort svänghjulet, och behöver därför ta bort hela kåpan. Där sitter växelreglaget som måste monteras isär för att kunna få av kåpan. Läste någonstans att man kan gänga ur en stång inne i blocket om man ”skruvar” på fel grej. Hur gör man på rätt sätt för att inte ställa till något elände?

Hans Fridell

 

Svar: Det låter som en äldre motor med treväxlad handväxel som den på bilden ovan från 1957. På nedre bilden är den lilla kåpan bortplockad och vid pilen syns den spårmutter som ska lossas. Det man måste hålla koll på när denna mutter lossas är att stången den sitter på inte snurrar med. Stången är även gängad i andra änden och sitter inskruvad i en T-formad dragkil.

Minns tyvärr inte om man kommer åt att låsa stången med en tång eller liknande. Stången är för säkerhets skull nitad i kilen, men det händer ibland att stången lossnar och då brukar det vara svårt att få tillbaka den in i kilen. Då blir det till att dela motorn för att få till det.

Jim Lundberg

Lossa kåpa på Sachsmotor utan att ställa till det
För att få bort svänghjulskåpan måste man lossa spårmuttern (pilen) som sitter på växelstången som i sin tur sitter gängad inne i växellådan. Här måste man se till att stången inte snurrar med när muttern lossas. Muttern är högergängad och lossas då motsols. Detta innebär också att den drar åt sig själv när man kör.
Scroll to Top