Orkeslös Monark Monarped från 1957

Fråga: Hej, har en Monark Monarped från 1957 med ILO Pianomotor som är orkeslös… Det sitter nytt tändsystem (ny spole, brytare, kondensator, tändhatt, kabel och stift) ny kolv och sotningssats samt ny 15mm förgasare. Har även bytt packbox till vevaxel.

Den orkar knappt upp för backarna på ettan och behöver ha mycket gas för att den ska gå alls. Dör nästan på full gas, men varvar sedan ut fint i nerförsbacke. Har ni experter något hett tips? Tacksam för svar.

Mvh

Albin

 

Svar: Spontant så låter det som att huvudmunstycket är för litet – eller om du har ställbart så är det för långt inskruvat. En motor kräver mer finess än vad en förgasare kan leverera i ett givet ögonblick. Vill man ha maxfart i en nerförsbacke så ska man ha magrare blandning, men när första uppförsbacke dyker upp så kommer motorn att tappa orken för då vill den ha en fetare blandning. Då en förgasare inte klarar av att anpassa sig efter alla tänkbara förhållanden måste man kompromissa.

Med en bra bestyckning ska motorn fyrtakta när man varvar ur den i en nerförsbacke. Testa följande: Kör på full gas en kilometer och stäng av motorn i farten. Ta ur tändstiftet. Detta ska vara ljusbrunt om blandningen är den rätta. Är det svart är blandningen för fet och är det gråvitt är blandningen för mager.

Tändningen ska vara 2,5 mm före övre dödläget, och brytaravståndet ska vara cirka 0,40 mm. Du nämner att förgasaren är på 15 mm och då kanske det är en kopia från ett låglöneland och dessa har ett rätt dåligt rykte när man pratar med dem som testat dem. Det handlar om stora toleranser där dimensioner kan vara väldigt olika, hål som inte sitter exakt där de ska med mera.

Har du dessutom en cylinder med originalinsug kan det vara så att en 15 mm-förgasare är för stor – även om den korrekt tillverkad. Originalförgasaren till ILO-motorn ska vara på 8 mm. Kolla även att krök och ljuddämpare är fria från sot.

Jim Lundberg

Scroll to Top