Rikta krokig Compact

Fråga: Tjena Jim Lundberg! Jag undrar om du har några tips för hur man riktar upp en Crescent Compactram. Som du säkert känner till så är ju nio av tio ramar av den modellen sneda i infästningen till vaggan, spräckt tank i svetsen osv. Och hur man på bästa sätt mäter ut huruvida man riktat rätt?

Mvh

Fredrik

 

Svar: Jag har själv svetsat spruckna Compactramar. Däremot har jag inte varit med om att själva ramen har blivit krökt eller sned. Den består ju av ett väldigt styvt rör med stor diameter. Men motorfästena kan ju hamna lite på sniskan. Bäst är om man kan lägga upp ramen på en stor planskiva och sedan lägga klossar under den på ena sidan och sedan vända på den och se om den ligger i kontakt med samma klossar även på andra sidan. Observera att man måste ha fler än tre klossar för att se om den ligger fel när man vänder på ramen.

Man kan även mäta med ett vattenpass om det har raka libeller (extra känsliga). Då kan man lägga ramen på ena sidan (valfri) och klossa upp den så att styrhuvudet ligger exakt i våg enligt vattenpasset. Sen sätter man passet på sidan av ramröret under sadeln och om passet inte ligger i våg här så är ju ramen vriden. Med ramen kvar i detta läge passar man på att lägga passet på motorfästena som också ska ligga i våg. Observera att vattenpasset ska stå i samma riktning vid alla tre mätningarna.

Hur man utför själva riktningen beror på vad som är krokigt och vad man har för resurser. Helst ska man ju ha en riktbänk (ställning med stadiga balkar) men har man bara något stadigt att fästa ramen i betongpelare, stor balk, m.m.) så kommer man långt med kätting, spett och domkrafter.

Rengör tanken med avfettning och skölj ur den med hett vatten innan svetsning sätt inte tillbaka tanklocket då det är bra att eventuella puffar som kan uppstå vid svetsningen får fri lejd ut. Slipa ur alla sprickor med vinkelslip och kapskiva innan svetsning så att svetsen bränner ända ner i botten på fogen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen