Hur få ur kolvbulten?

Fråga: Hej! Jag har en kolv och vevstake som jag inte tycks kunna få ut kolvbulten på. Har prövat lite uppvärmning och kylning med vatten samt knackande med gummihammare och don. Men inget verkar fungera. Därför undrar jag om ni har några tips inför demontering. Kolven kommer från en gammal skrotad Simcamotor och ska göras om till askfat, så därför kvittar det om några skador sker på vevstaken eller dylikt.

Jag äger Jim Lundbergs ”Motorrenovering” och kollade igenom boken efter tips på kolvbultsdemontering men fann inget. Dock skedde detta genom skumläsning så ni får ursäkta mig inför eventuellmisstagning. Tack på förhand.

Mvh

Alfred Moen

 

Svar: Jag har inte skruvat med en Simca på länge, men på vissa bilmotorer sitter kolvbulten med presspassning i vevstaken och lagrar då endast i kolven. Där kan det gå åt en hel del kraft att få ur bulten. I normalfallet är nog de flesta kolvbultar fullflytande, det vill säga de är lagrade i både kolv och vevstake. Dessa brukar vara relativt lätta att pressa ur och då brukar man värma kolven till 100 – 150 grader.

Om bulten sitter med presspassning i vevstaken så syns det när man vickar på kolven för då står bulten still. Om man behöver pressa ut bulten så är det bra om man har ett v-format stöd för kolven så den inte blir oval. Gummihammare är nog lite för ”snällt” och ett mässingsdorn och en vanlig hammare är nog mer lämpligt.

Det finns särskilda kolvbultsverktyg med en gängad stång samt ett plåtsvep som omsluter kolven vid pressning men det kanske inte är något man vill investera i för en enda askkopp. Ska du kapa kolven rakt igenom hålen för kolvbulten (som man ofta gör på kolvaskkoppar) så behöver du ju inte pressa ur bulten.

Jim Lundberg

Scroll to Top