Piaggio Ciao som nästan startar

Fråga: Hej, vi har en Piaggio Ciao. Den startar inte, men man hör att den vill starta och framljuset börjar sätta igång. Det vi har gjort är följande: rensat förgasaren, gått igenom bensinkran, ingen smuts i bensin eller kran. Tändstiftet blir blött, lite gnista kommer från tändstiftet. Har ni något råd till mig och min son?

Tack på förhand!

L S

 

Svar: Om tändstiftet blir blött bör det inte vara något fel på bensintillförseln. Men det händer att kondensvatten i tanken letar sig ner till förgasaren och när vattnet når tändstiftet blir det inte bara blött utan det kortsluts av vattnet. Misstänker man vatten i bensinen får man tömma tanken helt och gärna skölja ur den med en skvätt E85 eller K-sprit som tar hand om det sista vattendropparna.

Testa hur stark gnistan är. Ta ur tändstiftet ur tändhatten och tryck i en spik eller liknande i hatten där stiftet satt. Om en av er håller tändhatten så att spiken ligger cirka 5 mm från motorns gods och den andra trampar runt motorn så ska det hoppa en stark och taktfast gnista mellan spik och motorblock. Håll fingrarna från spiken under provet. Strömmen är ofarlig men väldig obehaglig att få i sig. Att lyset tänds beror bara på att motorn snurrar när man trampar på pedalerna och har inget med tändningen att göra.

Om gnistan orkar hoppa dessa 5 mm så borde tändsystemet vara okej och då är det nog ett nytt tändstift som behövs. Om inte så kan det vara fel på tändspolen. Är det en äldre Ciao med brytarkontakter och kondensator kan det antingen vara fel på någon av dessa – men det kan också vara så enkelt att det räcker med att justera och/eller rengöra brytarnas kontaktytor.

Passande tändstift till Ciao är: Bosch W10 A eller NGK B5HS

Om det finns brytare så ska avståndet mellan kontaktytorna (fullt öppna) vara 0,4 – 0, 5mm). Brytare rengör man genom att dra en liten remsa med fint slippapper mellan kontakterna och därefter torka bort slipdammet noga med en liten tygbit som man drar på samma sätt. Kolla även att dekompressionsventilen, ”pysen” på topplocket inte står öppen. Det ska alltid vara lite slack (ca 2 mm) i vajern till pysen.

Jim Lundberg

Scroll to Top