Puch Maxi K3 som inte vill starta

Fråga: Hej, jag har precis ”renoverat” brorsans gamla Puch Maxi K3 som stått i ca 25 år utan att starta. Nu har jag satt dit dels 70cc kit (kolv, stift, packningar), ny förgasare ”Bing 15”-kopia, nytt luftfilter, ny bränslekran och effektsystem (som ser ut som original). Jag fick hjälp att byta kondensatorn på den innan detta också. Men den vill inte hoppa igång.

Tryckte på flödaren så det rann över lite bensin och det rinner ner i bränsleslangen (så den verkar få soppa). Tändstiftet får gnista och den bluddrar så man får förhoppning om att den ska hoppa igång. När man kickar utan gas låter den lite ”hämmad”, sen när jag vred litegrann på gasen så lät den lite mer ”öppen” och bluddrar fint under kickningen. Men den vill inte hoppa igång. Den tvärdör direkt när ”kickningen” är genomförd så att säga.

Jag är nybörjare och har aldrig mekat förut så jag googlar och kollar YouTube och läser forum – men hittar inte vad jag kan prova felsöka mer.

Från kondensatorn/motorblocket kommer tre kablar: en är tändkabeln, sen är det två mindre som jag tänker är plus och minus för elsystemet. De två andra är ej inkopplade då jag inte kollat exakt vart dom ska sitta. Men det tänker jag inte ska spela någon roll. Eller tänker jag fel?

Vore evigt tacksam för alla tips och trix på vad jag kan kolla. Allt är ju nytt och bytt så är väl egentligen bara handhavande fel kvar så att säga 🙂

Med vänlig hälsning,

Oskar Hanborg

 

Svar: Om vi börjar med kablarna från motorn så bör det komma ut fem kablar – fyra om man räknar bort tändkabeln till tändstiftet. Du nämner kondensatorn och då har din motor ett äldre tändsystem med brytarkontakter och då ska det komma ut följande kablar: Gul (belysning/tuta), Grå (baklyset), Grön (bromsljus) och Svart (dödare). Men oavsett om alla kablar ur motorn hänger utan någon anslutning ska motorn gå att starta. Huvudsaken är att den svarta inte rör vid jord (ramen/motorblocket).

Kolla hur tändstiftet ser ut efter ett startförsök. Är det blött så kan det bero på svag gnista – eller att förgasaren ger för mycket bränsle. Tyvärr så har en del nytillverkade förgasare inte det bästa ryktet när det gäller funktion. Är tändstiftet torrt så kommer det inte fram något bränsle.

Tyvärr så är det så att när man börjar hänga på icke originaldelar samt trimdelar så blir det genast svårare att svara på varför en motor inte går som den ska. Alla delar (cylinder, kolv, topplock och avgassystem) samverkar och detta är extra känsligt på en tvåtaktare.

Om du har tillgång till en kompressionsmätare så kan du kolla trycket efter några kickar. En frisk motor ska typiskt ha ett ´kompressionstryck på 4 – 6 kilo (Bar).

Jim Lundberg

Rulla till toppen