Flytande fett till ILO 98 cc

Genom att nblanda vanligt konsistensfett (NLGI 2) med motor- eller växellådsolja kan man lätt vispa ihop sitt eget flytande fett.

Flytande fett till ILO 98 cc

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har en ILO 98 cc där jag behöver flytande fett till smörjning. Går det att använda växelhusolja till utombordare? Finns det något klassningsnummer för denna produkt?

Mvh Tony

 

Svar: ILO-motorn är på ett par, tre hästkrafter och klarar sig med väldigt simpla smörjmedel. Eftersom den saknar packboxar så ska man använda tjockflytande olja eller flytande fett i växellåda och koppling.

Växelhusolja till utombordsmotorer är rätt tjockflytande och fungerar säkert bra. Annars är det lätt att tillverka eget flytande fett. Man blandar då konsistensfett med exempelvis motor- eller växellådsolja tills man fått ett fett som rinner sakta i rumstemperatur.

När det gäller klassning så har fetter en klassning som anger tjockleken. Denna klassning heter NLGI (National Lubricating Grease Institute) och går från 000 (flytande) till 6 (blockfett). Vanligt konsistensfett håller klass NLGI 2 och är för styvt för att använda i en växellåda då det kommer att slungas iväg från roterande delar och bli hängande på väggarna i växellådan till ingen nytta.

Antingen blandar man till fett enligt ovan eller så tittar man efter fett med klass NLGI 0 till NLGI 00 vilket borde fungera bra i en ILO-motor.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206