Alkylatbensin till Husqvarna Silverpil

Fråga: Återkommer med frågan om oljeblandning till Husqvarna Silverpilsmotor från 1965 där du rekommenderar 4 % oljeinblandning. Kan man ersätta med till exempel Biltemas Alkylatbensin med 2 % oljeinblandning för tvåtaktare för likvärdigt med 4% oljeinblandning? Hur ställer ni er specialister till det? Finns det tillsatser i alkylatbensin som inte passar ihop med lager eller kolvbultslagerlegeringar för denna åldriga motor.

Tore Lennart Bremark

 

Svar: Alkylatbensin ska fungera precis som vanlig bensin, men ger renare avgaser. Dessutom har den ett så kallat lågt ångtryck vilket innebär att den inte förlorar lättflyktiga ämnen som annars kan ge startproblem efter ett längre uppehåll – exempel över vintern. Av den anledningen är alkylatbensin lämplig för veteranfordon som ju oftast står uppställda under vinterhalvåret.

När det gäller lager så bör det inte vara någon skillnad på ett kullager från 1965 och 2021 när det gäller korrosionsegenskaper och smörjningsbehov. Bronsbussningen i vevstaken bör inte heller skilja sig från nyare versioner – annat än att man har gått över till nållager i stål på många motorer.

Alkylatbensinen säljs ju i en tvåtaktsversion där man från tillverkaren har tillsatt 2 procent olja. Nu har Silverpilen ett hårdförkromat cylinderlopp och dessa klarar sig med ett ganska lågt oljeinnehåll då kromet är ”halt” i sig. Svaga punkten på äldre motorer brukar vara kolvbultsbussningen då den är en av de hårdast arbetande lagringarna i en motor och brukar vara det första som ger upp om oljeinblandningen är för liten.

Mitt tips är att du blandar i extra tvåtaktsolja i alkylatbensinen till åtminstone 3 procent. I praktiken så betyder det att om man har en femlitersdunk med bensin så ska man tillsätta en 0,5 deciliter olja för varje procents ökning. Har man 5 liter 2-procentig alkylatbensin så får man 3 procent om man tillsätter 0,5 deciliter olja och 4 procent om man tillsätter 1 deciliter olja.

Jim Lundberg

Scroll to Top