Alkylatbensin till Husqvarna Silverpil

Alkylatbensin för fyrtaktsmotorer. Finns även för tvåtaktsmotorer med 2 procent olja vilket kan vara i underkant för äldre motorer med bussning vid kolvbulten.

Alkylatbensin till Husqvarna Silverpil

Publicerad

Fråga: Återkommer med frågan om oljeblandning till Husqvarna Silverpilsmotor från 1965 där du rekommenderar 4 % oljeinblandning. Kan man ersätta med till exempel Biltemas Alkylatbensin med 2 % oljeinblandning för tvåtaktare för likvärdigt med 4% oljeinblandning? Hur ställer ni er specialister till det? Finns det tillsatser i alkylatbensin som inte passar ihop med lager eller kolvbultslagerlegeringar för denna åldriga motor.

Tore Lennart Bremark

 

Svar: Alkylatbensin ska fungera precis som vanlig bensin, men ger renare avgaser. Dessutom har den ett så kallat lågt ångtryck vilket innebär att den inte förlorar lättflyktiga ämnen som annars kan ge startproblem efter ett längre uppehåll – exempel över vintern. Av den anledningen är alkylatbensin lämplig för veteranfordon som ju oftast står uppställda under vinterhalvåret.

När det gäller lager så bör det inte vara någon skillnad på ett kullager från 1965 och 2021 när det gäller korrosionsegenskaper och smörjningsbehov. Bronsbussningen i vevstaken bör inte heller skilja sig från nyare versioner – annat än att man har gått över till nållager i stål på många motorer.

Alkylatbensinen säljs ju i en tvåtaktsversion där man från tillverkaren har tillsatt 2 procent olja. Nu har Silverpilen ett hårdförkromat cylinderlopp och dessa klarar sig med ett ganska lågt oljeinnehåll då kromet är "halt" i sig. Svaga punkten på äldre motorer brukar vara kolvbultsbussningen då den är en av de hårdast arbetande lagringarna i en motor och brukar vara det första som ger upp om oljeinblandningen är för liten.

Mitt tips är att du blandar i extra tvåtaktsolja i alkylatbensinen till åtminstone 3 procent. I praktiken så betyder det att om man har en femlitersdunk med bensin så ska man tillsätta en 0,5 deciliter olja för varje procents ökning. Har man 5 liter 2-procentig alkylatbensin så får man 3 procent om man tillsätter 0,5 deciliter olja och 4 procent om man tillsätter 1 deciliter olja.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

15 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det är kul med kunskap och att man byter erfarenheter men vi fick nyss in synpunkter från besökare som tycker att vissa trådar "kidnappas" och fylls med långa dialoger mellan ett fåtal...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206