Årsmodell på Frej moped

Henriks Frej (som egentligen är en Monark Monarped M35) sedd från höger sida.

Årsmodell på Frej moped

Publicerad

Fråga: Hej Jag har köpt en Frej 425. Hjul på 24 tum. Ramnummer 1363XX. Detta är ju en Monarped. Platta ljuddämparen. Vilken årsmodell kan det vara?

Henrik Bergström

 

Svar: Din Frejmoped är en dekaltrimmad Monark Monarped med beteckningen M35. Motorn är en enväxlad ILO-motor som heter FP 50. Monark M35 dök upp 1954, men fanns även under 1955 då den fasades ut eftersom den "nya" Monarpeden, M36, som kom detta året fick den mer avancerade ILO Pianomotorn med tvåväxlad låda.

ILO FP 50-motorn har en lite speciell konstruktion med en reduceringsväxel och en koppling som har enbart stållameller. Växeln och kopplingen är smorda av oljan i bensinen då kopplingshuset sitter ihop med vevhuset. Under motorns kedjedrev sitter en avtappningsplugg som ska användas om kopplingen har börjat slira vilket kan hända om man har glömt bensinkranen på eller om man kört för länge på choke – då tappar man ur bensinen från kopplingen via pluggen.

Att bestämma årsmodell genom ramnumret (jag har maskat de två sista siffrorna i ditt nummer) är i princip omöjligt eftersom mopeder inte registreras likt bilar och motorcyklar. Men då din modell i stort sett bara fanns 1954 så bör detta också vara årsmodellen på din moped. Om du tittar på motorns typskylt så brukar det stå tillverkningsår (Baujahr).

Nu kan motorn vara utbytt, och det kan även vara så att Monark monterade en FP 50-motor från 1953 i en moped som sattes ihop 1954. På fabriken slängde man ju inte motorerna från 1953 på nyårsafton 1954. Men resten av din moped är en typisk 54:a.

Jim Lundberg

Henriks Frej sedd från vänster sida. M35 har 24-tumshjul till skillnad från föregångaren M32 (1953) som hade 26-tumshjul. ILO-motorn, FP 50, satt dock på både M32 och M35.

Monarkreklam från 1954. Längst ner i annonsen ser man att Monark Monarped såldes under varumärken som Centrum, Erlan och Wano för att nämna några.

Exempel på typskylt på ILO FP 50. Här framgår att just denna motor är på 49 cc, på 0,8 hästkrafter och är tillverkad (Baujahr) 1953.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

15 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det är kul med kunskap och att man byter erfarenheter men vi fick nyss in synpunkter från besökare som tycker att vissa trådar "kidnappas" och fylls med långa dialoger mellan ett fåtal...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206