Fråga: Ska ställa tändningen på en NV – tidig 1949 med Novi-tändning. Får inte bort svänghjulsnavet.
Mvh
Larsson från Flen
Svar: De första JB 128-motorena hade det franska tändsystemet Novi där svänghjul och navet är separata delar. Om man bara ska ställa tändningen så räcker det med att enbart ta bort svänghjulet då brytarnocken sitter i navet. Man kan alltså kolla och justera både tändning och brytaravstånd med avtaget svänghjul.
För att få loss allting gör man så här: Först lossar man den vänstergängade muttern (nyckelvidd 36 mm). Nu kan man ta bort svänghjulet från navet. Då navet sitter på en kona längst ut på vevaxeln så sitter det ganska hårt. I navet finns det därför två gängade hål för en avdragare. Gängan i hålen är M8 x 1 (fingänga) och det förekommer att man gängat upp hålen till en större, och mer vanlig, gänga.
Jim Lundberg