Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem

Fråga: Ska ställa tändningen på en NV – tidig 1949 med Novi-tändning. Får inte bort svänghjulsnavet.

Mvh

Larsson från Flen

 

Svar: De första JB 128-motorena hade det franska tändsystemet Novi där svänghjul och navet är separata delar. Om man bara ska ställa tändningen så räcker det med att enbart ta bort svänghjulet då brytarnocken sitter i navet. Man kan alltså kolla och justera både tändning och brytaravstånd med avtaget svänghjul.

För att få loss allting gör man så här: Först lossar man den vänstergängade muttern (nyckelvidd 36 mm). Nu kan man ta bort svänghjulet från navet. Då navet sitter på en kona längst ut på vevaxeln så sitter det ganska hårt. I navet finns det därför två gängade hål för en avdragare. Gängan i hålen är M8 x 1 (fingänga) och det förekommer att man gängat upp hålen till en större, och mer vanlig, gänga.

Jim Lundberg

Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem
Innanför svänghjulet sitter det en distansbricka med en tjocklek på dryga millimetern. Det kan vara så att det fungerar utan denna bricka. Man får kolla så att svänghjulet inte tar i något.
Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem
För att dra av navet använder man en avdragare som kan bestå av en kort stump av ett plattjärn som är 10 – 12 mm tjockt. Man fäster då skruvarna i navets gängade hål och pressar mot vevaxelns ände.
Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem
Alternativet är att dra av navet med en universalavdragare, men då får man hålla kolla så att man inte stukar navets fläns vilket får svänghjulet att kasta när det monteras. Att värma navet försiktigt med gasol är en fördel. Varmluftspistoler är ofta för klena då värmen kommer så sakta att den hinner sprida sig till axeln. Det man vill uppnår är ju en temperaturskillnad mellan nav och axel så att navet utvidgar sig mer än axeln.
Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem
Delarna lossade.
Rulla till toppen