Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem

Tidiga JB-motorer hade det franska tändsystemet Novi. Svänghjulet och dess nav sitter med en stor och vänstergängad mutter.

Lossa svänghjulet på JB 128 med Novi tändsystem

Publicerad

Fråga: Ska ställa tändningen på en NV – tidig 1949 med Novi-tändning. Får inte bort svänghjulsnavet.

Mvh

Larsson från Flen

 

Svar: De första JB 128-motorena hade det franska tändsystemet Novi där svänghjul och navet är separata delar. Om man bara ska ställa tändningen så räcker det med att enbart ta bort svänghjulet då brytarnocken sitter i navet. Man kan alltså kolla och justera både tändning och brytaravstånd med avtaget svänghjul.

För att få loss allting gör man så här: Först lossar man den vänstergängade muttern (nyckelvidd 36 mm). Nu kan man ta bort svänghjulet från navet. Då navet sitter på en kona längst ut på vevaxeln så sitter det ganska hårt. I navet finns det därför två gängade hål för en avdragare. Gängan i hålen är M8 x 1 (fingänga) och det förekommer att man gängat upp hålen till en större, och mer vanlig, gänga.

Jim Lundberg

Innanför svänghjulet sitter det en distansbricka med en tjocklek på dryga millimetern. Det kan vara så att det fungerar utan denna bricka. Man får kolla så att svänghjulet inte tar i något.

För att dra av navet använder man en avdragare som kan bestå av en kort stump av ett plattjärn som är 10 - 12 mm tjockt.
Man fäster då skruvarna i navets gängade hål och pressar mot vevaxelns ände.

Alternativet är att dra av navet med en universalavdragare, men då får man hålla kolla så att man inte stukar navets fläns vilket får svänghjulet att kasta när det monteras.

Att värma navet försiktigt med gasol är en fördel. Varmluftspistoler är ofta för klena då värmen kommer så sakta att den hinner sprida sig till axeln. Det man vill uppnår är ju en temperaturskillnad mellan nav och axel så att navet utvidgar sig mer än axeln.

Delarna lossade.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

15 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det är kul med kunskap och att man byter erfarenheter men vi fick nyss in synpunkter från besökare som tycker att vissa trådar "kidnappas" och fylls med långa dialoger mellan ett fåtal...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206