Skillnad på industrikedjor och motorcykelkedjor?

Fråga: Vad är egentligen skillnaden på ”industri-kedjor” och t.ex ”MC-kedjor”. Det verkar som att industrikedjor uppfattas som vara av sämre kvalitet, man hör ofta ”använd inte industrikedjor, du måste ha mc-kedjor!”

”En RENOLD-kedja går aldrig sönder”, säger samma förståsigpåare, men en industrikedja vet man inte vad det är.

Vad jag förstår är den stora skillnaden att industrikedjor säljs som metervara, medan MC-kedjor förpackas i mindre längder avpassade för att passa till ett fordon, oftast cirka 120 -140 länkar.

Kan man generellt utgå ifrån att industrikedjor är av sämre kvalitet och inte passar för MC-bruk? Det låter lite märkligt om industrin skulle acceptera lägre kvalitet och alltså riskera fler avbrott och tillbud.

Anders Ö-berg

 

Svar: Den förklaring som jag fick en gång i tiden är att ”motorkedjor” (kedjor för motorfordon) snarare har en högre kvalitet än att industrikedjor skulle ha en lägre kvalitet. Anledningen till detta resonemang ska då vara att en industrikedja sitter i en skyddad miljö (ofta i oljebad) och överför relativt jämna kraftflöden då man inom industrin uteslutande använder elmotorer som kraftkällor.

På en motorcykel blir det annorlunda. Kedjorna är utsatta för regn, grus och smuts, ägaren kanske inte smörjer så ofta som man bör och kraftflödet från en förbränningsmotor är dessutom pulserande. Vissa motorcyklar och mopeder har dock så kallade ryckutjämnare som dämpar dessa stötvisa kraftpulser och som förlänger livet på kedjan.

Som litet kuriosa kan nämnas att när Renold testade sina motorcykelkedjor hade man vana testförare och för att korta ner tiden på testbanan hade man slipat bort varannan kugge på motordrevet så att rullarna i kedjan skulle utsättas för högre tryck. Testet gick ut på att hålla i princip full gas hela tiden och samtidigt ha full koll på varvräknaren. På en viss raka kollade man varvräknaren och om varvtalet hade sjunkit med några hundra varv så höll kedjan på att skära och då släppte man gasen och svängde in i depån. Renolds tekniker ville ju se hur slitaget utvecklades på kedjorna och hann kedjan skära fanns det inte så mycket att undersöka.

Annars kan man ju lätt tro att industridetaljer skulle vara störst, bäst och starkast då man givetvis vill undvika driftstopp i produktionen på grund av exempelvis en brusten kedja i ett transportband. Jag var med om något liknade med min åkgräsklippare som konsumerade kilremmar i en skrämmande takt. Originalremmarna höll i många år, men när dessa var slut så blev det fortsättningsvis rembyte varje år.

Den förklaring jag fick var att jag använt industriremmar och dessa är inte gjorda för att klara skarpa böjar åt ”fel” håll – alltså att passera spännrullar där remmen böjs så att kilsidan hamnar utåt i böjarna. Nu kör jag med ”gräsklipparremmar” sen ett drygt år och väntar fortfarande på ett rembrott.

Jim Lundberg

Skillnad på industrikedjor och motorcykelkedjor?
Ryckutjämnare tar upp och jämnar ut det pulserande kraftflödet från en kolvmotor. Oftast använder man gummi som absorberande medium, men det förekommer även rent mekaniska ryckutjämnare med stålfjädrar. Man kan i princip placera en ryckutjämnare var som helst i drivlinan. Som på denna bild där den sitter på vevaxeln (Husqvarna Silverpil)
Skillnad på industrikedjor och motorcykelkedjor?
Eller som här då ryckutjämnaren sitter i kopplingens nav (Norton Atlas).
Skillnad på industrikedjor och motorcykelkedjor?
Eller som här då man placerat den allra längst bak – alltså i baknavet (Zündapp KS 50).
Scroll to Top