Sachsmotor som låser sig nära övre dödläget

Justering/kontroll av avståndet mellan spolar och svänghjul.

Sachsmotor som låser sig nära övre dödläget

Publicerad

Fråga: Sachs fläktkyldmotor i packmoped. När man roterar motorn för hand så låser den sig ca 10 mm från övre dödläge och krävs lite mer än milt våld för att få det att släppa.

Med cylindern borttagen snurrar det hur fint som helst och även lös kolv i cylinder går hur bra som helst. Kan inte se några skador/märken på kolv eller i cylinder? Känner inget konstigt i vevaxeln eller att vevstaken skulle vara sned.

Tips mottages tacksamt!

Kent Olsson

 

Svar: Om vevstaken inte är krokig så tror jag felet ligger i tändsystemet. Det kan vara så att radialspelet i ramlagren i kombination med små spel vid tänd- och ljusspole leder till att svänghjulet tar i spolarna. Det som (i så fall) händer är att med kolven i cylindern trycker den vevaxeln nedåt så att svänghjulet tar i spolarna. Utan cylinder är det inget (förutom gravitationen) som drar/trycker ner vevaxeln.

Ta av svänghjulet och kolla om det finns spår efter "sammanstötning" mellan svänghjul och spolar. Det kan vara dags att byta ramlager och/eller justera spolarnas läge. Dessa ska ha en frigång på cirka 0,20 mm och detta justeras genom att lossa spolarnas skruvar några varv. Svänghjulet ska vara monterat. Sen stoppar man in bladmått på 0,20 mm mellan spolens polskor och svänghjulets magneter och drar åt skruvarna igen. Upprepa på andra spolen.

Men inspektera även kolven. Om vevstaken skulle vara sned så syns det på slitaget på kolven som då blir sliten diagonalt. Då kan man se att slitaget ligger upptill på ena sidan av kolven och nertill på andra sidan. Testa även med att trycka vevstaken ner mot motorn med ena handen och dra samtidigt runt motorn så känner du om det skulle vara något i vevstakslagret som spökar.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206