Ställa tändningen på JB 128 med Novi tändsystem

Tändningen justeras med brytaravståndet på JB-motorer med Novi-tändsystem. Tändplattan är fast och går inte att vrida. Brytarna justeras genom att man vrider på den fasta kontakten som är gängad och låst med en kontramutter (inringat). Observera att vevaxeln saknas på bilden

Ställa tändningen på JB 128 med Novi tändsystem

Publicerad

Fråga: Ska ställa tändningen på en NV 1949 med Novi tändning, men det finns inga märken.

Larsson från Flen

 

Svar: Det finns inga märkningar på dessa motorer (JB 128) oavsett om de har Novi eller Stensholms tändsystem. Har du Novi tändsystem så ställer du tändningen med avtaget svänghjulet och det går till så här:

Svänghjulsnavet ska sitta på vevaxeln med krysskilen i sitt spår. Vrid runt vevaxeln tills brytarna öppnar maximalt. Nu ska brytarna ha ett gap på cirka 0,40 mm. Justera vid behov. När brytaravståndet är inställt ska förtändningen hamna på 4,5 mm före övre dödläget.

Testa sedan förtändningen så här: Dra runt vevaxeln i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Precis då ska kolven befinna sig 4,5 mm från övre dödläget. Tändplattan går inte att vrida på Novi-systemet utan tanken är att förtändningen ska bli rätt vid rekommenderat brytaravstånd – något som även förekommer på vissa mopedmotorer.

Observera att dessa motorer inte är kinkiga på förtändningen så om man inte får till exakt 4,5 mm i förtändning brukar de gå bra ändå.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

15 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det är kul med kunskap och att man byter erfarenheter men vi fick nyss in synpunkter från besökare som tycker att vissa trådar "kidnappas" och fylls med långa dialoger mellan ett fåtal...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206