MG: dåligt bromsljus

Fråga: Min MGB 1966 har en tryckkontakt till bromsljuset som är monterad på en T-koppling till bromsrören. När det är tillräckligt högt tryck i rören tänds bromsljuset. Systemet är så där halvbra. Det krävs ett rätt högt tryck innan bromsljuset tänds. Det är inte så att det går att varna att en bilist ligger för nära. Tryckkontakten och hela bromssystem har jag bytt, bara pedalen är kvar sedan tidigare. Det är välluftat och bromsar gör den. Det är ett vanligt problem när jag läser på nätet om det, men det är ingen som verkar ha någon bra lösning. Går det att göra kontakten mer känslig, eller skall jag hellre montera en strömbrytare på pedalen?

Hälsningar

Per

Svar: Hej Per. Efter vad jag hört var just bromsljusen en vanlig orsak till tvåor på besiktningen just på MG. Antingen att de tändes väldigt sent eller att de inte fungerade alls. Tryckkontakten åldras med tiden och kräver allt högre tryck för att tändas.

Jag ser ett par möjliga lösningar till ditt problem: Det enklaste är att prova att byta ut tryckkontakten mot en ny (finns exempelvis hos Anglocars i Getinge) ifall den du bytt till trots allt skulle vara dålig.

Om det inte fungerar tror jag att montera en bromsljuskontakt vid bromspedalen är den bästa lösningen. Jag vet inte om de från nyare MGB passar rakt av, eller om du måste modifiera den.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top