MG: dåligt bromsljus

MG: dåligt bromsljus

Publicerad

Fråga: Min MGB 1966 har en tryckkontakt till bromsljuset som är monterad på en T-koppling till bromsrören. När det är tillräckligt högt tryck i rören tänds bromsljuset. Systemet är så där halvbra. Det krävs ett rätt högt tryck innan bromsljuset tänds. Det är inte så att det går att varna att en bilist ligger för nära. Tryckkontakten och hela bromssystem har jag bytt, bara pedalen är kvar sedan tidigare. Det är välluftat och bromsar gör den. Det är ett vanligt problem när jag läser på nätet om det, men det är ingen som verkar ha någon bra lösning. Går det att göra kontakten mer känslig, eller skall jag hellre montera en strömbrytare på pedalen?

Hälsningar

Per

Svar: Hej Per. Efter vad jag hört var just bromsljusen en vanlig orsak till tvåor på besiktningen just på MG. Antingen att de tändes väldigt sent eller att de inte fungerade alls. Tryckkontakten åldras med tiden och kräver allt högre tryck för att tändas.

Jag ser ett par möjliga lösningar till ditt problem: Det enklaste är att prova att byta ut tryckkontakten mot en ny (finns exempelvis hos Anglocars i Getinge) ifall den du bytt till trots allt skulle vara dålig.

Om det inte fungerar tror jag att montera en bromsljuskontakt vid bromspedalen är den bästa lösningen. Jag vet inte om de från nyare MGB passar rakt av, eller om du måste modifiera den.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort går en Sachs 98 cc?

28 kommentarer

Jim Lundberg: Pinngasen var "ursprungsgasen" innan rullhandtaget slog igenom. Den gamle TT-föraren Stanley Woods som tävlade på 20- och 30-talet berättade att han fick sämre varvtider när rullgasen...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206