Värde på Kärnan motorcykel från 1952

Fråga: Hej. Min mamma har en Mc, en Husqvarna Kärnan från 1952. Den är totalrenoverad med originaldelar och färgen är grön (ursäkta min okunskap i färgens exakta namn).

Vad jag vet är det bara två ägare (kan eventuellt vara tre om min pappa stod som ägare ett tag). Har försökt kolla värdet men hittar bara delar till Kärnan eller renoveringsobjekt i mindre bra skick. Registreringsbevis mm finns. Avställd nu (dammig på bilderna).

Har hört av en veteranmotorcykelintresserad att det inte finns många Kärnan i skick som den min mamma har så ingen vill sätta något värde på den. Så min fråga är vad kan den vara värd? Eller var kan jag få reda på dess värde?

Ingrid

 

Svar: På Classic Motor gör vi inga värderingar av fordon då det är så många faktorer som spelar in. I ditt fall så vet vi dock en hel del om fordonet. Det saknas dekaler och ljuddämparen ser ut att ha fläckar (rost?). Luftfiltret till förgasaren saknas. Gaffelbenen ser ut att vara rostangripna nertill vilket måste åtgärdas om inte bussningarna i gaffeln ska ta skada när man börjar använda motorcykeln.

Att ett fordon är ovanligt kan få många att tro att det automatiskt blir med värdefullt, men det kan lika gärna bli det rakt motsatta – att värdet sjunker. Detta för att ett okänt fordon kan vara helt ointressant på marknaden.

Kärnan tillverkades av Ernst O. Jönssons Cykelfabrik i Helsingborg och deras motorcyklar kunde ha olika fabrikat på motorerna som JB (John Benson), Husqvarna med flera. Din mammas Mc bör dock inte ha ”Husqvarna” i beteckningen med ett Kärnan-chassie och en JB-motor.

Något exaktare värde kan jag inte ge. Motorcykeln saknar dekaler och kanske behöver omkromning av avgassystemet. Är sedan däcken flera år gamla kan de behöva bytas då gummit hårdnar och kan bli ”halt” om man kör på en våt körbana. Allt detta kostar pengar som kommande ägare kan få betala. Jag kan höfta ett värde på 10 000 till 20 000:- beroende på köparen.

Jim Lundberg

Värde på Kärnan motorcykel från 1952
Scroll to Top