Växelproblem på tvåväxlad Sachs när det är kallt

Fråga: Hejsan. jag har nu under vintern haft problem med min Sachs 50/2 ks. När det är under 2 grader ute är det tjurig att få i andra växeln. På handtaget går den i men inte i motorn. Vanligtvis brukar jag kunna lägga ur växeln på handtaget och sedan lägga i den igen vilket innan har gjort att det funkat.

Men i morse ville den inte i förrän jag hjälpte till med foten på växelarmen för att tvinga i växeln. Det är värre ju kallare det är ute men så fort motorn har körts i några minuter går det bra. Vad kan detta vara för problem?

Mvh Måns

 

Svar: Det kan vara så att medbringaren (bilden ovan) börjar få slitna hål så att drevets tappar hoppar ut vid belastning. I ditt fall verkar det vara lindrigt så att tunn olja (varm) får det att fungera. Då finns det två quick-fix som man kan ta till. Antingen sätter man en fjäder på växelarmen som hjälper till att dra i tvåan – eller så kan man testa med en tunnare olja i växellådan.

Om man väljer fjädern så får man välja en som inte är så stark att det blir jobbigt att få i ettans växel. Fjädern från en skrivbordslampa är en klassiker. Oljan i Sachsmotorn ska ha en viskositet på SAE 80 (transmissionsolja) vilket motsvaras av SAE 30 om man väljer motorolja. Testa i så fall med en Mc-olja med beteckningen SAE 10w-30 som är tunnare i kallt tillstånd.

Om inget av detta hjälper kan det vara aktuellt att byta medbringaren och/eller dreven som den ska koppla in.

Jim Lundberg

Växelproblem på tvåväxlad Sachs när det är kallt
Transmissionsoljor (växellådsoljor) och motoroljor graderas olika när det gäller viskositet. Det är lätt att tro att en motorolja med viskositeten SAE 30 skulle vara mycket tunnare än en transmissionsolja med viskositeten SAE 80, men tittar man i tabellen så är det snarare tvärtom. SAE 30 är aningen tjockare än SAE 80. Detta system har man tagit fram för att ingen av misstag ska hälla transmissionsolja i en motor (fyrtakt) vilket kan leda till haveri. Då har man bestämt att motoroljor har viskositeten 0 – 70 och allt däröver är transmissionsoljor.
Scroll to Top