Trött och nyrenoverad Puch Florida

Fråga: Hej, jag har en nyss helrenoverad Puch Florida från 1965. Den är helt original, pluggen kvar, nya lager, kolv och kolvringar. Ny tändplatta, nytt svänghjul. Den är alltså som ny tycker jag. Förgasaren är original från 1965 men med ny flottör, nytt munstycke ny nål.

Jag har försökt ställa in tändningen efter konstens alla regler, mätklocka på kolven mm. Nu till problemet, den är svag. Startar och går men svag. När man lägger in 2:an vill den knappt öka farten. Är det lite uppför orkar den inte. Är dom så här svaga helt original? Eller vad ska jag försöka justera?

Marcus

 

Svar: Tändläget på en mopedmotor av den här typen är inte kritiskt på något vis. Ställer man förtändningen så att gnistan kommer när kolven har 1,5 till 2,5 mm kvar till dödläget så går motorn i princip som den ska. Sen kan man alltid finlira lite så den går som bäst.

Brytaravståndet ska vara cirka 0,40 mm för att gnistan ska bli stark och eftersom brytaravståndet påverkar förtändningen så ställer man brytaravståndet först och tändningen efteråt.

Munstycket i förgasaren väljer man så att motorn fyrtaktar först i nerförsbackar, och så att den driver ordentligt på plan mark. Väljer man rekommenderat munstycke enligt handboken som kommer man oftast helt rätt. I din förgasare bör 50 – 54 vara rätt storlek på munstycke.

Men… är den nyrenoverad – som i ditt fall med ny kolv och kolvringar – så kan det dröja upp till 50 mil innan dessa delar är inkörda och täta. En moped med ny kolv och ringar kan vara rejält otät om cylinderloppet är orört. Ett använt cylinderlopp är alltid lite ovalslitet som en konsekvens av vevstakens rörelse framåt/bakåt.

Om man bara byter kolv och ringar bör man hona loppet innan bytet så att dess blanka yta blir lite uppruggad – annars kan inkörningen (och maxeffekten) dröja rejält länge. Jag förutsätter att avgassystemet är ursotat.

En moped från denna period går betydligt bättre än vad du beskrivit i din fråga. På plan mark ska den göra runt 35 km/t och den ska orka upp för nästan vilken backe som helst på ettans växel. Om tändningen står rätt och förgasaren har rätt munstycke återstår troligtvis bara att köra in motorn (kolvringarna).

Vill du ha en mer handfast referens så mäter du upp en vägsträcka på plan mark till 100 meter. En frisk enhästarsmoped ska klara 100 meter från stillastående på cirka 15 sekunder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen