Koppla in parkeringsljus på Monark M 75

Fråga: Hej Jim. Jag har en Monark M 75 med en JB 128 cc motor. Jag har fått tag på en framlampa/ljusinsats med bl.a. parkeringslampa. Originalinsatsen har ingen parkeringslampa.

Hur kopplar jag in parkeringslampan? Skall den kopplas in på samma ledning som baklampan? Alltså emellan Av/på knappen och ljusomkopplaren?

Tacksam för all hjälp!

Lars-Göran Vinsmo

 

Svar: Motorcyklar med parkeringsljus har i stort sett alltid ett batteri med tillhörande laddningsfunktion från motorn. Tanken med parkeringsljus är ju att man ska kunna tända det när fordonet står parkerat och då med avstängd motor.

Men man kan givetvis ha parkeringslampan tänd ihop med huvudstrålkastaren och då är det lämpligt att koppla parkeringslampan till baklampan som du var inne på. Men nyttan och vinsten av detta är tveksam. Ljusspolarna som sitter i JB-motorns tändsystem ger 30 watt uteffekt.

Av dessa tar lampan i huvudstrålkastaren 25 watt. I baklampan ska det vara en 2-wattslampa. Kvar blir då 3 watt till ”övrigt” – exempelvis en parkeringslampa. Men det kan bli så att parkeringslampan, även om den bara är på 3 watt, får de andra lamporna att lysa svagare så att slutresultatet blir ett svagare lyse.

Ett alternativ är då att byta ut både baklampan och parkeringslampan till LED-lampor som drar betydligt mindre ström vid samma ljusflöde som en traditionell glödlampa. Då kommer huvudstrålkastaren förmodligen att lysa med normal styrka. Men det blir ändå inget riktigt parkeringslyse eftersom lampan kommer att slockna när man stänger av motorn.

Vill man ha ett äkta parkeringsljus så kan man ta strömmen från motorn och likrikta den som då får ladda ett litet batteri som man får placera på lämpligt ställe. Sen kopplar man in parkeringslampan till detta batteri med en egen strömbrytare. Men även här finns risken att batteriet drar så mycket ström vid laddningen att lamporna lyser svagare. Dessutom kan batteriet bli förstört av överladdning eftersom ljusspolarna saknar spänningsregulator.

De motorer av den här typen som ska ladda batterier har en extra laddspole inklämd mellan tändspolen och ena ljusspolen samt en likriktare inne i lamphuset. Dessa laddspolar är så svaga att de inte kan överladda batteriet.

Jim Lundberg

Koppla in parkeringsljus på Monark M 75
Vissa motorer (JB 150 på bilden) har en liten laddspole mellan ordinarie spolarna och som ger en svag ström till ett batteri som i huvudsak ska driva ett elektriskt signalhorn samt parkeringsljus. Men det krävs även en likriktare för att batteriet kräver likström.
Scroll to Top