Husqvarna Silverpil som slirar på kicken

Fråga: Hej! Har en Husqvarna Silverpil som slirar på kicken. Den har ett spel i kopplingshandtaget på 3 mm, och lika i armen under motorn, vid avhäktad vajer är spelet på armen omkring 10 mm. Kan det hjälpa att dra muttrarna på tryckskivan något varv? Finns det något minimått på hur slitna korkarna får vara?

Egon Jansson

 

Svar: Jag förutsätter att du har rätt oljenivå i växellådan och att kickmekanismen fungerar som den ska. Silverpilsmotorn ska ha 9 dl SAE 20. En variant kan vara att testa med en Mc-olja med viskositeten SAE 10W-30 då dessa oljor är anpassade till friktionskopplingar. Eftersom du har spel i både vajer och kopplingsarm så är det inte där problemet ligger.

Att dra åt justeringsmuttrarna till kopplingsfjädrarna kan lösa problemet, men det brukar inte bli så stor skillnad i fjädertryck när man drar åt dessa fjädrar och ofta blir det så att fjädrarna bottnar så att det inte går att frikoppla helt. Samma sak är det när lamellerna blir slitna. Om lamellerna sammanlagt är nerslitna med 1 mm bör det ju räcka med att spänna åt fjädrarna med 1 mm så är ju fjädertrycket återställt, kan man tycka.

Och så är det visserligen – men det brukar ändå slira. Den förmodligen största anledningen till att det slirar är att korkarna (eller fiberbeläggen) har fått en glaserad yta och då kan man återställa friktionen genom att rugga upp ytan på korkarna genom att dra lamellerna på ett slippapper mot plant underlag. Man kan med fördel även mattborsta stållamellerna med en Scotch Brite eller liknande och då slipar man så att slipreporna hamnar radiellt.

Något mått på hur tjocka lamellerna ska vara innan de bör bytas har jag tyvärr inte, men som tidigare nämnts – det är viktigare med ytans beskaffenhet än tjockleken.

Jim Lundberg

Husqvarna Silverpil som slirar på kicken
Scroll to Top