Husqvarna Silverpil som slirar på kicken

Husqvarna Silverpil som slirar på kicken

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Husqvarna Silverpil som slirar på kicken. Den har ett spel i kopplingshandtaget på 3 mm, och lika i armen under motorn, vid avhäktad vajer är spelet på armen omkring 10 mm. Kan det hjälpa att dra muttrarna på tryckskivan något varv? Finns det något minimått på hur slitna korkarna får vara?

Egon Jansson

 

Svar: Jag förutsätter att du har rätt oljenivå i växellådan och att kickmekanismen fungerar som den ska. Silverpilsmotorn ska ha 9 dl SAE 20. En variant kan vara att testa med en Mc-olja med viskositeten SAE 10W-30 då dessa oljor är anpassade till friktionskopplingar. Eftersom du har spel i både vajer och kopplingsarm så är det inte där problemet ligger.

Att dra åt justeringsmuttrarna till kopplingsfjädrarna kan lösa problemet, men det brukar inte bli så stor skillnad i fjädertryck när man drar åt dessa fjädrar och ofta blir det så att fjädrarna bottnar så att det inte går att frikoppla helt. Samma sak är det när lamellerna blir slitna. Om lamellerna sammanlagt är nerslitna med 1 mm bör det ju räcka med att spänna åt fjädrarna med 1 mm så är ju fjädertrycket återställt, kan man tycka.

Och så är det visserligen – men det brukar ändå slira. Den förmodligen största anledningen till att det slirar är att korkarna (eller fiberbeläggen) har fått en glaserad yta och då kan man återställa friktionen genom att rugga upp ytan på korkarna genom att dra lamellerna på ett slippapper mot plant underlag. Man kan med fördel även mattborsta stållamellerna med en Scotch Brite eller liknande och då slipar man så att slipreporna hamnar radiellt.

Något mått på hur tjocka lamellerna ska vara innan de bör bytas har jag tyvärr inte, men som tidigare nämnts – det är viktigare med ytans beskaffenhet än tjockleken.

Jim Lundberg

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206